Vláda sa rozhodla na odporúčanie ministerstva obrany kúpiť americké F-16. Nahradiť by mali ruské migy, ktoré majú najlepšie roky dávno za sebou. Obchod za 1,6 miliardy eur sprevádzajú už niekoľko mesiacov pochybnosti, a to najmä čo sa týka utajovanej ceny, ale aj rýchlosti rozhodnutia, ktorý pripomína nákup teplých rožkov, a nie najväčšiu investíciu do obrany krajiny. V hre boli totiž ešte švédske gripeny. Čo rozhodlo a ako megaobchod hodnotia odborníci?!
Vláda odklepla nákup amerických stíhačiek, ktoré sme vraj nutne potrebovali, pretože súčasné migy sú viac v oprave ako vo vzduchu. V hre boli dve možnosti. Americké F-16 a švédske gripeny, ktoré má napríklad v prenájme Česká republika.
Celý proces, ktorý je už mesiace zahalený rúškom tajomstva, udivuje odborníkov najmä rýchlosťou, s akou sme Američanom prikývli na ich ponuku. „Na medzirezortné pripomienkovanie boli dva pracovné dni, čo je pri dvojmiliardovom nákupe techniky na 30 - 40 rokov nepochopiteľné, tvrdí bezpečnostný analytik Jaroslav Naď. Koalícia ale pri tomto megakšefte našla doslova za pár dní zaázračnú zhodu a nákup štrnástich F- 16 definitívne odobrila aj vláda. „Nevyšli sme v ústrety ani lobistom, ani koaličnej strane,“ vyhlásil premiér Peter Pellegrini. Suma na F-16 pritom nie je konečná, zahŕňa nákup lietadiel, výcvik, muníciu a servis na dva roky. Ministerstvo ale argumentuje, že sme oproti švédskej konkurencii ušetrili 8% na prevádzke.
Potrebujeme 14 stíhačiek?
Okrem rýchlosti konania zostáva podľa odborníkov na zváženie, či Slovensko vôbec potrebuje takúto akvizíciu. „Sú to bojové lietadlá pre potreby obrany vzdušného priestoru Slovenska. V prípade politického rozhodnutia môžu byť použité aj v konflikte. F-16 má omnoho väčší bojový potenciál,“ povedal veliteľ vzdušných síl Ľubomír Svoboda s tým, že počet 14 lietadiel dokáže zabezpečiť, aby si slovenskí piloti udržali letovú spôsobilosť.
Otázkou zostáva aj to, kedy prvá F-16 dorazí na Slovensko, hovorí sa o 3 rokoch, dovtedy zrejme budeme stále využívať migy. Náklady na rok servisovania migov sú približne 30 miliónov eur, hovoríme o ďalších asi 200 - 400 miliónoch eur,“ hovorí bezpečnostný analytik Jaroslav Naď s tým, že švédske gripeny by tu mohli byť oveľa skôr a tým by sme ušetrili nemalé finančné prostriedky.
Pellegrini k tomu dodal, že uvažujú aj nad tým, že nebudú dovtedy kŕmiť poruchové migy a dočasne si prenajmú ochranu vzdušného priestoru od susedného štátu. Slovensko v nasledujúcich rokoch plánuje do armády dať až 11,6 miliardy eur.
Nákup nám neodporúčalo ani NATO
Jaroslav Naď, bezpečnostný analytik
Zarážajúce pri tejto ponuke je to, že ministerstvo utajilo cenu, hoci všade vo svete je to úplne bežné, a rovnako z tohto materiálu netuším, koľko bude stáť letová hodina či náklady na životný cyklus. Pýtam sa, do akých akcií budú F-16 nasadené a prečo sa v dokumente systémovo vôbec nerieši zapojenie slovenského obranného priemyslu. Otázne zostáva aj to, prečo ideme do tejto akvizície, ktorú nám neodporúča ani NATO, sústrediť sme sa mali na budovanie ťažkej brigády. A za absolútnu pikošku nákupu považujem zdôvodnenie, že naši piloti majú slabú angličtinu, preto je ponuka lepšia, lebo v rámci 3-4 rokov výcviku ich Američania zlepšia v angličtine.
Každý štát by mal mať letectvo
Andor Šándor, český bezpečnostný analytik
K nezávislosti štátu vojenské letectvo patrí. Každý štát by si mal vzdušný priestor chrániť sám a nespoliehať sa na to, že ho bude niekto chrániť za vás. Otázka je, v akej kvalite a za akú cenu. Vždy som bol odporcom prenájmu lietadiel, ako to máme my v Česku. Slovensku by som teda nič nevyčítal. Dôležité je, v akej výzbroji a za akú cenu budete nakupovať.
Dožívajúci
MiG-29
Krajina pôvodu: Rusko
Dĺžka: 17,3 m
Rozpätie: 11,4 m
Hmotnosť prázdneho lietadla: 11 000 kg
Nosnosť výzbroje: 4 000 kg
Počet závesníkov: 7
Schopnosť útokov navádzanými bombami: nie
Počet vyrobených kusov: 1 600
Počet používateľov: 25 krajín
Mínusy:
- je to najťažší stroj a unesie najmenej výzbroje
- nie je schopný presných útokov na pozemné ciele
- jeho prevádzka je nákladná, ročne nás stojí 33 miliónov eur
Porazený
JAS 39 Gripen
Krajina pôvodu: Švédsko
Dĺžka: 14,1 m
Rozpätie: 8,4 m
Hmotnosť prázdneho lietadla: 6 800 kg
Nosnosť výzbroje: 5 000 kg
Počet závesníkov: 8
Schopnosť útokov navádzanými bombami: áno
Počet vyrobených kusov: 250
Počet používateľov: 6 krajín
Plusy:
- je nenáročný na obsluhu a údržbu
- Saab robí priebežnú modernizáciu každé 2-3 roky
Mínusy
- má menej závesníkov a unesie menšiu hmotnosť výzbroje
Víťaz tendra
F-16 Fighting Falcon
Krajina pôvodu: USA
Dĺžka: 15,1 m
Rozpätie: 10 m
Hmotnosť prázdneho lietadla: 8 600 kg
Nosnosť výzbroje: 7 700 kg
Počet závesníkov: 11
Schopnosť útokov navádzanými bombami: áno
Počet vyrobených kusov: 4 500
Počet používateľov: 26 krajín
Plusy:
- má viac závesníkov a vyššiu nosnosť výzbroje
Mínusy:
- má menší dolet bez tankovania počas letu