Český prezident Miloš Zeman spolu so slovenskou hlavou štátu sa vydali na cestu parným vlakom z Hodonína do Topoľčianok v rámci osláv 100. výročia založenia Československa.
Trasa cesty parného vlaku nebola vybraná náhodne. Hodonín je Masarykovým rodiskom a zámok v Topoľčiankach s priľahlým parkom využíval československý prezident ako svoje letné sídlo. Aj dátum 29. 7. 2018 spoločnej jazdy dvoch hláv štátov má v sebe skrytú symboliku. Presne pred 95 rokmi navštívil „tatíček“ Masaryk prvýkrát Topoľčianky, ktoré si od toho okamihu zamiloval.
Špeciálne zostavený vlak ťahala prvá rýchliková lokomotíva československej výroby, ktorú nazvali Zelený Anton. Neskôr ho využívali aj ďalší československí prezidenti vrátane Edvarda Beneša, Klementa Gottwalda či Gustáva Husáka. Miloš Zeman a Andrej Kiska teraz rozšírili rady prezidentov, teraz už dvoch samostatných štátov, ktorí železničnú súpravu využili.
Nevšednú jazdu historickým vlakom si obaja očividne užili, no nostalgia v nich vyvolala sentiment a zaspomínali si aj na horšie časy spoločnej histórie Slovákov a Čechov. „Smutných období bolo viac, najsmutnejšie bolo rozdelenie a existencia slovenského štátu,“ okomentoval Kiska situáciu počas 2. svetovej vojny a dodal, že pekných momentov bolo rozhodne viacej. „Prežili sme toho veľa a nepoznám dva štáty, ktoré by mali na svete k sebe tak blízko,“ dodal slovenský prezident.
Parný rušeň Zelený Anton
- vyrobený: Škoda Plzeň, 1936
- dĺžka: 25 metrov
- hmotnosť: 167 ton
- maximálna rýchlosť: 110 km/h
Špeciálny vozeň Aza 10080
- vyrobený pre T. G. Masaryka k 80. narodeninám (1930)
- po ňom ho používali všetci československí prezidenti
- na štátne účely slúžil až do roku 1968