Najnovšie vyhlásil, že sa už definitívne rozhodol pre zavedenie až 25 % cla na dovoz automobilov z Európskej únie. Práve Slovensko je krajinou, ktorá v prepočte na HDP do USA vyváža najviac áut. Čo všetko nám po tomto kroku hrozí?
Nedávno Američania tvrdili, že sa o zavedení dovozných ciel na autá budú rozhodovať dlhšie. Pôvodne totiž racionálne rokovali s viacerými automobilkami z iných kontinentov. Všetko narušilo utorňajšie náhle vyhlásenie Trumpa na mítingu so svojimi priaznivcami. „Zavedieme 25 % clo na každé auto prichádzajúce do USA z Európskej únie,“ povedal podľa portálu CNBC. Trumpa k tomuto kroku ženie snaha rozprúdiť domácu ekonomiku. Podľa štatistík Slovensko zasiahne plánované zdvihnutie ciel na autá oveľa viac. Export do USA v prípade našej ekonomiky najviac tvoria práve automobily - až dve tretiny všetkých tovarov.
V prepočte na HDP je to najviac z EÚ. Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií vypočítal, že škody pri zavedení 20 % ciel budú minimálne 100 miliónov eur, pri 25 % to bude ešte vyššie číslo. „Obchodné vojny poškodia amerických spotrebiteľov, ako aj európskych zamestnancov. Clá už teraz uplatňujú USA vo výške 2,5 %, ako aj EÚ na americké autá vo výške 10 %,“ povedal Radovan Ďurana z INESS.
Prídu problémy
Najväčší problém budú mať na Slovensku Volkswagen a Jaguar, ktoré sa orientujú na predaj áut na zahraničný trh. Bratislavský závod vyviezol zo Slovenska 99,7 % áut, pričom najviac smerovalo do Nemecka a pätina do USA. Podobné plány na vývoz luxusnejších vozidiel má aj čoskoro otvorený Jaguar Land Rover. Európska komisia zatiaľ nekomentuje Trumpov prejav. Koncom júla sa pritom americký prezident dohodol so šéfom Európskej komisie J. C. Junckerom, že budú odstraňovať vzájomné obchodné bariéry.
Analytik Stanislav Pánis z J&T Banky vysvetľuje, že Trumpovo vyhlásenie je nešťastné a prišlo v rámci predvolebnej kampane do kongresu na jeseň. „Išlo o pomerne nerozvážne slová, ktorými je Donald Trump známy a možno ich bude musieť zobrať späť,“ uzavrel. Ministerstvo hospodárstva vysvetľuje, že táto informácia je prekvapivá. „Tieto opatrenia sú zlou správou pre svetový obchod a ďalším príspevkom k zbytočnej špirále ochranných opatrení. Pre krajiny, ako je Nemecko, ale aj Slovensko, je automobilový priemysel strategickou oblasťou ekonomiky, a preto budú zrejme naše stanoviská blízke,“ dodal hovorca Maroš Stano.
Nové bariéry medzi USA a EÚ
Martin Vlachynský, ekonomický analytik INESS
Autá z USA môžu predávať doma a v Ázii
Boris Tomčiak, analytik Finlord
Dá sa však predpokladať aj recipročný proces zo strany EÚ. Pre spotrebiteľa to môže znamenať, že automobilky znížia ceny a dopredajú skladové zásoby určené pre americký trh. Pre Európu to môže znamenať, že sa začne viac zameriavať na ázijské trhy. Určite nebola chyba, že sa Slovensko špecializovalo na automobilový priemysel, pretože tu bol dostatok predovšetkým strojárskej pracovnej sily.
Volkswagen: Sme za férový obchod
Začiatok výroby: 1991
Počet zamestnancov: 13 700
Počet vyrobených áut ročne: 362 000 (20 % smerovalo do USA)
Obrat: 7,55 mld. €
Spoločnosť Volkswagen Slovakia je za slobodný a férový obchod a partnerskú spoluprácu ako základ pre blahobyt, zamestnanosť a trvalo udržateľný rast všetkých zúčastnených strán. Skúsenosť ukazuje, že jednostranný protekcionizmus dlhodobo nikomu neprospel. Iba slobodný a férový obchod môže zaistiť rozvoj blahobytu
Kia: Nás sa to nedotkne
Začiatok výroby: 2006
Počet zamestnancov: 3 600
Počet vyrobených áut ročne: 339 000
Obrat: 5,56 mld. €
Vzhľadom na skutočnosť, že spoločnosť Kia Motors Slovakia žiadne autá do USA nevyváža, nemalo by sa nás prípadné zavedenie dovozného cla na automobily zo strany USA nijako dotknúť.
Jaguar, Land Rover: USA sú kľúčovým trhom
Začiatok výroby: 2018
Počet zamestnancov: 3 000
Počet vyrobených áut ročne: 300 000
Obrat: ? mld. € (výroba začne až o pár mesiacov)
USA sú kľúčovým trhom pre Jaguar Land Rover. Je pre nás nevyhnutné, aby bol globálny obchod spravodlivý a bez dodatočných taríf. Automobilový priemysel závisí práve od otvoreného a spravodlivého obchodu, takže by sme boli znepokojení nad novými daňami z dovážaných tovarov. Takéto opatrenie by ovplyvnilo naše podnikanie a tiež širšiu ekonomiku.
Peugeot, Citroën
Začiatok výroby: 2006
Počet zamestnancov: 4 500
Počet vyrobených áut ročne: 335 000
Obrat: 2,5 mld. €
Spoločnosť sa k otázkam nevyjadrila.