Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
04.09.2018 15:00 | Správy | Domáce správy

Ako vyriešiť novú povinnosť s emisiami? 9 najdôležitejších tipov pre vodičov naftových áut

Vodiči nových naftových áut sa nemusia báť. Žiadne emisné sankcie sa na nich nevzťahujú. Jedinou novou povinnosťou, ktorú majú, je nutnosť dolievať okrem nafty do vedľajšej nádrže aj močovinu, alebo odbornejšie roztok AdBlue.

Nový Čas v spolupráci s magazínom AUTO BILD prináša odpovede na všetky otázky o tejto tekutine, ktorá pomáha čistiť výfukové plyny vášho auta.

Otvoriť galériu

1. Aké modely musia tankovať AdBlue?

V zásade sú to všetky modely od Audi, BMW, Peugeot, Citroën, Mercedes, Opel a VW, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 6. Práve veľké naftové motory dokážu prísnu normu splniť často len s pomocou prísady. Celkom inú cestu si zvolila Mazda, ktorej motory Skyactive s nízkou kompresiou dokážu fungovať aj bez močoviny.

 

2. Aká je priemerná spotreba AdBlue?

To závisí od samotnej spotreby paliva a z neho vyplývajúceho množstva výfukových plynov. V závislosti od výkonu motora a štýlu jazdy vodiča sú veľké rozdiely. Taxikár spotrebuje oveľa viac než je bežné. Krátke trate zvyšujú spotrebu AbBlue. V priemere je spotreba asi 1,5 litra na 1 000 kilometrov.

3. Má to vplyv na životné prostredie?

Veľký. Vďaka močovine môže byť zredukované množstvo oxidov dusíka vo výfukových plynoch až o 95 percent. Naftové motory s AdBlue majú preto výrazne menší negatívny vplyv na životné prostredie.

4. Je dôležitá špecifikácia AdBlue?

Musím vyberať močovinu rovnako detailne ako motorový olej? Nie. Výrobcovia síce odporúčajú vlastné produkty, čo je pochopiteľné, lebo z toho majú vyšší zisk, ale všetky AdBlue sú zjednotené podľa normy ISO 22241. To znamená, že je jedno akú majú značku, v podstate sú vo vnútri rovnaké.

5. Môžem si AbBlue dopĺňať sám?

Aj v tomto prípade skúšajú automobilky triky na zákazníkov a vyžadujú, aby kvôli doplneniu prišli do servisu. Vtedy však treba zaplatiť aj za prácu, takže tankovanie močoviny sa predraží. U nových modelov nie je nalievanie AdBlue zložité, stačí vyliať fľašku cez otvorené viečko do nádržky. Žiaľ, niektoré autá musia byť po doplnení AdBlue pripojené na diagnostický počítač, aby bol tento proces spustený. A zákazník musí platiť. Nehoráznosť!

6. Kedy zaplatím za AdBlue najmenej?

Pri čerpaní zo stojana na čerpacej stanici stojí liter asi 50 centov, v nádobe (5- alebo 10-litrové kanistre) zaplatíte za liter vyše dvoch eur. Lenže stojany sú pripravené pre plnenie nákladných áut a hrdlá pre AdBlue osobných vozidiel sú malé. Pištoľ sa tam síce dá vopchať, ale nezostane otvor pre unikanie vzduchu a plnenie sa prerušuje. Preto, ak chcete ušetriť, natankujte si AdBlue zo stojana do kanistra a cez lievik nalejte do nádržky osobného auta.

7. Ako viem, že nádrž s AdBlue je prázdna?

U väčšiny modelov pripomenie palubný počítač asi 3 000 kilometrov vopred, že AdBlue bude končiť. Ak to budete ignorovať, elektronika časom odmietne auto naštartovať. Technicky by sa síce dalo jazdiť aj bez AdBlue, ale je to ilegálne, lebo potom by už vozidlo nespĺňalo emisné normy.

8. Musím po nafte natankovať aj AdBlue?

Nie. Jedna nádrž AdBlue by mala obvykle vydržať asi na 25 000 kilometrov. Vodič s priemerným ročným jazdným výkonom potrebuje nádržku doplniť asi len raz za dva roky.

9. Je nebezpečný kontakt s AdBlue?

Z hľadiska chémie nie je močovina vôbec nebezpečná. Na zašpinené ruky postačí obyčajné umytie vodou.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Novy Cas, luk, ada

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk




Pracovníci litovského ministerstva pre mimoriadne situácie zasahujú po tom, čo sa nákladné lietadlo spoločnosti DHL zrútilo na obytný dom neďaleko medzinárodného letiska v litovskom hlavnom meste Vilnius
Vyšetrovanie havárie nákladného lietadla v Litve: Čo ukázali čierne skrinky? Slová o sabotáži
Dym stúpa po izraelskom leteckom útoku východne od Rafahu.
MASAKER v Pásme Gazy: Najmenej 25 obetí, vrátane malých detí!
Kanadský premiér Justin Trudeau.
Kanadský premiér to má nahnuté: Jeho spojenec mu dal úder pod pás, TOTO sa mu bude čítať ťažko
(ilustračné foto)
Mierili na citlivé miesta: Ruský kybernetický útok zasiahol ukrajinské štátne registre: Čo sa stalo s údajmi?
Na obraze je portrét stredoškolského učiteľa Samuela Patyho.
Kauza vraždy učiteľa Samuela Patyho je rozuzlená: Súd vo Francúzsku vyriekol verdikt
Taliansko pokutovalo platformu ChatGPT.
Taliansko vyrubilo pokutu platforme ChatGPT: Hovoria o zneužívaní osobných dát! Šialená suma
Chlapček na seba stiahol krb.
OBROVSKÁ tragédia! Chlapček († 2) zomrel pri pozeraní televízie: Smrť pred očami celej rodiny!
Na vianočných trhoch v nemeckom Magdeburgu v piatok vrazilo auto do skupiny ľudí.
AktualizovanéFoto
Panika na vianočných trhoch v Nemecku: Auto vrazilo do davu! Hlásia MŔTVYCH a desiatky zranených
Predseda maďarskej vlády Viktor Orbán.
Orbán v Bukurešti: Maďari mali záujem na tom, aby Rumunsko vstúpilo do schengenu
Taliansky súd zbavil vicepremiéra Mattea Salviniho obvinení.
Aktualizované
Taliansky vicepremiér Salvini si vypočul verdikt súdu: KAUZA zadržiavania migrantov je na konci
Snaží sa vyhýbať chemikáliám.
Foto
Brunetka si ROK šampónom neumyla vlasy: Šialené, čo jej to spôsobilo! FOTO hovorí za všetko
high winds in a dust storm at a campground destroying a tent
Na bielu perinu zabudnite: Slovenskom sa preženie nebezpečný živel! Platia výstrahy