Pre Nový Čas prehovoril bývalý rušňovodič o tom, ako to funguje so servisovaním vlakov a s ich prevádzkou. Máme sa naozaj báť využívať tento spôsob prepravy a budú za nedostatky padať hlavy?
Začiatkom septembra sa odtrhol rušeň od vlakovej súpravy smerom do Žarnovice, následne padlo trakčné vedenie a ľudia zostali dlhé hodiny uväznení niekde v poli vo vozňoch bez vody a možnosti ísť na toaletu.„Nikto nám ani po dvoch hodinách v zamknutom vlaku nepovedal, kedy nás pustia. Nakoniec zamkli aj toalety a vypli svetlá. Žiadali sme vodu a informácie, no nič sme nedostali,“ opísala situáciu rozhorčená Katarína.
V posledných dňoch zase horeli rušne a ľudia si ratovali holé životy. Hoci železnice avizovali, že cestujúcich odškodnia, udalosti posledných dní príliš nenahrávajú tomu, aby ľudia presedlali z áut na tento spôsob prepravy.
Nevenujú sa servisu
Ľudia, ktorí pracujú na železnici, tvdia, že chyba je najmä v servisovaní vlakov, aj keď do karát nehrá ani fakt, že mnohé rušne majú rok výroby 1968. Človek, ktorý robil na železnici 20 rokov aj ako rušňovodič, si o tom myslí svoje.
„Vôbec sa nevenujú servisu, náhradné dielce chýbajú, tí, ktorí ich objednávajú, tomu vôbec nerozumejú. Hoci mali problémové rušne asi 50 rokov, nič to nemení na tom, že keby sa o ne starali, nemuselo sa to stať,“ vysvetlil bývalý zamestnanec železníc.
„Bratislavské depo momentálne stojí a padá na 5 ľuďoch, keď odídu, tak im to celé padne,“ dodal s tým, že doprava má akútny nedostatok ľudí, pretože za 500 eur v čistom už nechce nikto robiť. Dnes je u súkromného dopravcu a tvrdí, že na bezpečnosť sa dbá oveľa viac.
Obrana železníc
Železnice si už vstúpili do svedomia a za udalosť so spadnutým vedením vyvodili zodpovednosť. „Na odškodnení cestujúcich z vlaku OS 3055 sa bude podieľať vyšší manažment spoločnosti,“ povedal pre Nový Čas hovorca ŽSR Tomáš Kováč. Dopravca zároveň argumentuje, že pri 1 500 vlakoch nejde o nič výnimočné.
Doprava kolabuje
Ondrej Matej, dopravný analytik
Doprava je rezort, ktorý je riadený absolútne nekompetentne. V tejto situácii dochádza k tomu, že stredný manažment sa môže len prizerať, ako sa to rúti, ale nič sa s tým nerobí. Situácie s horiacimi vlakmi sa budú opakovať. Zo železníc odišlo veľa schopných ľudí a zostali v totálnom rozklade. Posilnenie dopravy novými spojmi absolútne nezvládli, doprava kolabuje.