Informovalo o tom občianske združenie (OZ) Detská železnica Košice, ktoré s výstavbou začalo v roku 2017.
Po tom, čo združenie uspelo s medzinárodným slovensko-maďarským projektom, získalo financie aj na dokončenie tejto stavby. Priestory budovy tak začnú postupne ožívať a plniť svoj účel. Popri parných lokomotívach a historických vagónoch ide zároveň o ďalšiu atrakciu detskej železnice, jedinej zachovalej na území bývalého Československa.
Na stanici Čermeľ už jedna drevená staničná budova v minulosti stála, no pre zlý technický stav ju museli v polovici 90. rokov minulého storočia odstrániť. Nová budova má dobový historizujúci charakter či prvky blízke lokalite Bankova i severu Košíc.
"Silným motívom našich úvah bolo vrátiť železničke podobu, akú mala v čase svojho vzniku. Sám som bol zástancom tejto myšlienky, no postupne som si uvedomil, že presná kópia nebude tým najvhodnejším prostriedkom na ceste revitalizácie a modernizácie železničky. Napokon, aj samotní stavitelia železničky predpokladali, že drevené staničky raz v budúcnosti nahradia murované definitívy," povedal predseda OZ Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský.
Úlohu zladiť tieto predstavy zverili dobrovoľníci architektovi a železničnému historikovi Tomášovi Haviarovi. "Tak sme sa s tým popasovali a akceptovali aj požiadavku mesta, aby stavba svojím charakterom zapadla do obdobia konca 19. storočia prvkami, ktoré boli charakteristické aj pre túto časť mesta, ale zároveň sa uplatňovali aj na železničných stavbách," vysvetlil architekt. Nová stanička v Čermeli pritom nemusí byť na železničke poslednou. "Azda sa v budúcnosti ešte podarí vybudovať aj ďalšie stavby, tak potrebné a dôležité pre zachovanie a budúcnosť detskej železnice, s jednotným architektonickým výrazom. Romantizujúce stavby môžu byť kompromisom medzi požiadavkami potrieb moderného cestovného ruchu a spokojnosťou detských cestujúcich i turistov z mnohých častí Slovenska i sveta," dodal Haviar.
Slovensko-maďarský projekt obnovy dvoch úzkorozchodných železníc v Košiciach a Miškovci je financovaný cez eurofondy, schválený bol koncom roka 2017. Na druhú etapu projektu - dokončenie staničnej budovy bolo podľa Lehotského z projektu určených viac ako 64.000 eur, náklady však boli oveľa vyššie.