Nový Čas a motoristický magazín AUTO BILD vám poradia, aké zimné gumy si vybrať, aby ste neutratili zbytočne veľa a boli v bezpečí. Experti v nemeckom automobilovom klube ADAC a rakúskom ÖAMTC pre nadchádzajúcu zimnú sezónu otestovali 16 pneumatík rozmeru 205/55 R16H. Obutie je vhodné pre menšie autá a vozidlá nižšej strednej triedy. Ide teda o plášte na kategórie áut, ktoré sú na Slovensku najpredávanejšie. Najvyššiu známku s piatimi hviezdičkami nezískala ani jediná pneumatika, no štyri hviezdičky si odniesli tri.
Test potvrdil, že prémiový model nemusí vždy byť aj dobrý. Dokazuje to široké pole trojhviezdičkových gúm, kde možno nájsť prémiové aj lacné modely, na ktorých sa dá ušetriť. Ponúkajú mix vlastností, vďaka ktorým patria medzi odporúčané a nesklamú vás. Druhé najvyššie hodnotenie „zvlášť odporúčaná“ si v tejto kategórii odniesli iba tri modely. Po nich nasleduje široké pole „odporúčaných“ pneumatík a na chvoste sa ocitli dve mená.
Predposledné miesto si odnáša Semperit pre slabý výkon na suchom povrchu a v teste prepadol indonézsky Laufenn pre úplné zlyhanie na mokrej vozovke. Ako sa pneumatiky hodnotia? Odborníci stanovia testované rozmery podľa viacerých kritérií, podľa trhovej sily značky a situácie na trhu. Cieľom je podchytiť čo najväčšie cenové rozpätie, od lacných až po prémiové značky.
Všetky pneumatiky musia byť voľne dostupné. Gumy sa nakupujú vo viacerých etapách a na rôznych miestach, aby sa zabezpečilo, že ide skutočne o sériové produkty. Z každého modelu sa v piatich rôznych predajniach nakúpi 28 pneumatík a pred zverejnením výsledkov sa nakúpia ďalšie systémom náhodného výberu.
Ak klub odhalí pokus o podvod s upravenými pneumatikami, model z testu vylúči. Plášte sa zoradia podľa celkovej známky z jednotlivých disciplín a sú hodnotené známkami od 0,5 do 5,5 podobne ako v škole, teda čím vyššia známka, tým horší výsledok. Z hľadiska spotrebiteľa platí, že najvhodnejší je model, ktorý vo všetkých disciplínach vykázal vyvážené vlastnosti. Inými slovami, vynikajúce výsledky v niektorých disciplínach nemôžu vykompenzovať nedostatky v iných.
(pre zväčšenie rozkliknite)
Valivý odpor
Pneumatiky sa rozdeľujú na triedy od A (najlepšia hodnota) až po G (najhoršia) podľa valivého odporu. Valivý odpor sa podieľa 15 až 30 percentami na celkovej spotrebe vozidla.
Priľnavosť za mokra
Pneumatiky sa rozdeľujú podľa brzdnej dráhy rovnako do siedmich tried od A po G. Rozdiel v dĺžke brzdnej dráhy medzi triedami A a B pri 80 km/h sú tri až štyri metre.
Vonkajšia hlučnosť
Po hluku motora je vonkajšia hlučnosť gúm druhým najsilnejším zdrojom hlukového zaťaženia. Uvádza sa hlučnosť v decibeloch pri 80 km/h. Jedna vlna znamená tichú gumu, tri vlny hlučnú.
Viac v magazíne AutoBild, práve v predaji.