Najnovší rušeň Bombardier TRAXX predstavil RegioJet na svojom dni otvorených dverí. „Je to náš najnovší prírastok, používame ho približne 3 týždne, čomu zodpovedá aj stav najazdených kilometrov - 9 337 km,“ prezradil rušňovodič Marek Ružička, ktorý je aj inštruktorom riadenia rušňa. Svojej práci sa venuje už 12 rokov a je to aj jeho záľuba. „Každý z nás to má aj v srdci. Je to práca, ku ktorej musíte mať vrúcny vzťah,“ dodal s úsmevom.
Supermoderné rušne Bombardier vyrába kanadský výrobca. Dopravca sa pýši štyrmi takýmito kúskami. Jeden pritom stojí okolo 9 miliónov €. „Prioritne sa ich snažíme nasadzovať na trasu z Bratislavy do Prahy, keďže práve o túto trasu je zo strany cestujúcich obrovský záujem,“ vysvetlil Martin Žarnovický z RegioJetu. Okrem úplne nového rušňa plánuje súkromný dopravca dať v najbližšom čase do prevádzky aj 16 nových moderných vozňov s dotykovými obrazovkami. Každý z nich má kapacitu 80 cestujúcich a cena jedného je okolo milióna €.
Bombardier TRAXX
- Maximálna rýchlosť: 160 km/h
- Hmotnosť: 84 ton
- Dĺžka: 19 metrov
- Orientačná cena: 9 miliónov €
- Brzdná vzdialenosť pri rýchlosti 120 km/h: 1 000 metrov
Ovládanie Bombardieru TRAXX
1. Jazdná páka: Rušňovodič ňou zadáva výkon, a teda rýchlosť lokomotívy.
2. Vlaková brzda: Dokáže zastaviť vlak znížením tlaku vzduchu v potrubí.
3. Brzda rušňa: Brzdí iba samotnú lokomotívu, nie vagóny.
4. Spínač zberačov: Zariadenie na streche mašiny zabezpečuje dodávku elektriny.
5. Spínač hlavného vypínača: Púšťa elektrickú energiu, pri poruche sa automaticky vypne.
6. Prevádzkový displej: Zobrazuje rýchlosť a prevádzkové dáta (číslo rušňovodiča a vlaku).
7. Technicko-diagnostický displej: Ukazuje nastavovacie prvky, zoznam porúch a diagnostiku.
8. Elektronický cestovný poriadok: Na Slovensku sa nevyužíva.
9. Núdzový vypínač: Slúži na núdzové zastavenie vlaku v nebezpečenstve.