Minister životného prostredia SR László Sólymos upozornil, že o konečnom percentuálnom pomere, ktorý by sa mal stať skutočnosťou do roku 2030, rozhodne trialóg, čiže rokovania s Európskym parlamentom (EP) a Európskou komisiou (EK).
Exekutíva EÚ pôvodne navrhla, že emisie CO2 nových automobilov a malých úžitkových vozidiel by mali do roku 2030 klesnúť o 30 percent. Poslanci EP však začiatkom októbra schválili ambicióznejší cieľ a posunuli pokles emisií u novo predávaných áut až o 40 percent oproti hodnotám v roku 2021.
Sólymos pred novinármi uviedol, že je to "ťažká téma", a upozornil, že pozíciou Slovenska bolo podporovať návrh eurokomisie, čiže len 30-percentné zníženie emisií. Dodal však, že iné členské štáty mali ambicióznejšie predstavy, aj preto tie rokovania trvali tak dlho.
"Naša pozícia bola taká, aby sme boli ambiciózni na jednej strane, ale na druhej strane musíme dávať dôraz aj na sociálno-ekonomické aspekty tohto rozhodnutia," uviedol minister. Zároveň vysvetlil, že Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré sa snažili, aby sa do tohto rozhodnutia dostali také prvky, ktoré zvýhodnia ekonomicky slabšiu časť Európy. "To platí aj pre nás, nehovoriac o tom, že na Slovensku je automobilový priemysel veľmi silný, takže sa budeme snažiť vyjednať pre Slovensko - spolu s ďalšími štátmi Vyšehradskej štvorky a východnej Európy - také podmienky, aby tie rozhodnutia boli únosné pre trh, pre občanov a pre priemysel," opísal situáciu.
Aj napriek snahám SR a ostatných krajín zo strednej a východnej Európy zachovať 30-percentnú hranicu Rakúsko ako krajina predsedajúca Rade EÚ nakoniec dohodlo prijateľný kompromis na úrovni 35 percent.
"Ale ani to nemusí byť konečné číslo," upozornil Sólymos. "Lebo ak Európsky parlament odhlasoval 40 percent a budú rokovania o konečnom čísle, kde sa bude treba dohodnúť," odkázal na nadchádzajúce rokovania Rady s EP a eurokomisiou.
Sólymos zároveň upozornil, že Slovensko spolu s Poľskom a Bulharskom, ku ktorým sa pripojili aj Česká republika, Maďarsko a Rumunsko, využili utorňajšie zasadnutie v Luxemburgu na to, aby upozornili na riziká spojené s novým nariadením, ktoré môžu mať podobu odpredávania zastaraných dieselových áut zo Západu do východnej Európy.
"Keď táto norma vstúpi do platnosti, tak to bude znamenať, že staré dieselové autá na Západe sa už nebudú predávať a kupovať. Už dnes v Nemecku zavádzajú rôzne nízkoemisné zóny a to môže viesť k tomu, že nepredajné autá poputujú na východ a budeme mať problém s emisiami a so znečistením ovzdušia," upozornil minister. Zdôraznil, že na úrovni EÚ treba nájsť riešenie, aby sa zamedzilo tomu, že budú staršie autá končiť "u nás".