Tento ich dobrovoľný záväzok má prispieť k celoeurópskemu záväzku výrobcov na zníženie prijatých kalórií z nápojov do roku 2020.
"Chceme prispieť svojím podielom k tomu, aby si tí, ktorí chcú obmedziť celkový príjem kalórií, mohli vybrať nealkoholický nápoj so zníženou energetickou hodnotou alebo úplne bez obsahu kalórií, a mali k dispozícii svoje obľúbené nápoje v menších obaloch, pre lepšiu kontrolu prijatých porcií," priblížila Lucia Morvai z Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku (AVNM).
V nealkoholických nápojoch priamo vedie zníženie obsahu pridaných cukrov k zníženiu ich kalorickej hodnoty. Od roku 2000 do roku 2015 sa spoločne podarilo výrobcom znížiť priemerný obsah kalórií na 100 mililitrov nápoja o 12 %, do roku 2020 ubudne ďalších 10 %.
Splnenie tohto cieľa chcú výrobcovia nealkoholických nápojov dosiahnuť napríklad postupnou úpravou receptúr aj s použitím nekalorických sladidiel, napríklad stévie. Tiež inováciou, teda novými nápojmi s minimálne 30 % znížením energetickej hodnoty alebo úplne bez kalórií.
Zároveň by chceli zvýšiť marketingovú podporu a podiel nízkokalorických a nekalorických nápojov na trhu, tiež aj motivovať spotrebiteľov a podporovať konzumáciu minerálnych a pramenitých vôd či zvýšiť ponuku menších nápojových obalov pre lepšiu kontrolu prijatých porcií.
"Prijaté opatrenia tak pozitívne ovplyvnia viac ako tri milióny ľudí na Slovensku a takmer 500 miliónov všetkých Európanov," uviedla AVNM. Dobrovoľný záväzok výrobcov nealkoholických nápojov je podľa asociácie prvým sektorovým záväzkom na Slovensku na podporu všeobecného cieľa EÚ na zníženie obsahu pridaných cukrov v potravinách o 10%.