Reklama

Deväť užitočných tipov pre vodičov: Ako v pohode prejsť cez STK

Deväť užitočných tipov pre vodičov: Ako v pohode prejsť cez STK

Zdroj: Istockphoto

Reklama

Technická kontrola je pre mnohých vodičov noč nou morou. Zbytočne! Nový Čas v spolupráci s magazínom AUTO BILD vám poradia, ako si môžete za 20 minút skontrolovať auto, aby ste boli na kontrolu pripravení a ušetrili približne päťdesiat eur za opakovanie tejto zo zákona povinnej prehliadky.

1. Doklady

Pri technickej kontrole musíte predložiť osvedčenie o evidencii časť II (tzv. veľký technický preukaz), v prípade, ak máte namontované plynové zariadenie, tak aj protokol o montáži LPG alebo CNG. Skontrolujte si teda poriadne doklady

2. Povinná výbava

Nezabudnite na povinnú výbavu. Musí byť úplná, to znamená: trojuholník, refl exný odev (vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka), pričom odev má byť v dosahu zo sedadla vodiča vozidla, náhradné koleso s diskom, príručný zdvihák, kľúč na matice alebo skrutky kolies a autolekárnička.

3. Autolekárnička

Jej obsah musí zodpovedať vyhláške. Musí obsahovať okrem karty prvej pomoci štyri moduly na dezinfekciu, pomoc pri malých ranách, veľkých ranách a popáleninách i zlomeninách. Žiadny z prvkov nesmie byť po exspirácii, ak je uvedená na obale. Ak si nie ste istí, novú lekárničku zoženiete za tri eurá.

4. Osvetlenie

Najčastejším vylučujúcim nedostatkom na STK, ktorý vodiči podceňujú, je problém so svetlami. Preto si vo dvojici skontrolujte funkč- nosť hmlových, brzdových, parkovacích, stretávacích, diaľkových, smerových, spätných svetiel a osvetlenia tabuľky s EČV. Podľa druhu svetlometov musí byť funkčné aj manuálne alebo automatické nastavovanie výšky.

5. Brzdy

Presnú účinnosť bŕzd si v amatérskych podmienkach zmerať nedokážete, ale overiť si môžete aspoň ich základnú funkčnosť a súmernosť účinku ľavej a pravej strany. Ak vám pri brzdení auto ťahá do strany, súmerné určite nebudú. V kopci vyskúšajte funkčnosť parkovacej, teda hovorovo ručnej brzdy.

6. Pneumatiky

Minimálna hĺbka dezénu je 1,6 milimetra. Skontrolujte si, či sú vaše pneumatiky v poriadku a nezabudnite na rezervné koleso. Krátkou zastávkou na čerpacej stanici zabezpečíte, že pneumatiky budú dofúkané na správny tlak.

7. Klaksón

Zvukové výstražné znamenie väčšina vodičov takmer vôbec nepoužíva. Preto si pred návštevou STK skúste, či vám vôbec funguje. Funkčné musí byť aj svetelné výstražné znamenie.

8. Sklá

Zasklenie vozidla musí byť celistvé. Prezrite si čelné sklo, či na ňom nemáte prasklinu. Prasklina s priemerom väč- ším než 20 mm je, v oblasti kam dosiahnu stierače, neprípustná a znamená opakovanie STK. Na prednom a bočných oknách nemôžu byť ani tieniace fólie.

9. Únik kvapalín

Častým nedostatkom na STK je aj zjavný únik prevádzkových tekutín. Najčastejšie ide o motorový či prevodový olej. Pozrite sa preto pod svoje auto. Nemusí tam byť práve olejová mláčka, aj fľak na spodku olejovej vane znamená problém.

Autor: ada, luk

Súvisiace