Platobná karta má niekoľkonásobne viac možností, ako chrániť financie. Viac sa dočítate na stránke Deň bez hotovosti.
Odcudzenie alebo strata finančnej hotovosti, či platobnej karty je veľmi nepríjemný a emočne náročný moment. „Nie každý v hneve a v návale emócii reaguje správne,“ hovorí Rasťo Vallo, predseda Združenia pre bankové karty. Podľa neho pod tlakom zabúdame zrealizovať všetky potrebné kroky, čím môžeme spôsobiť nezvratné škody a finančnú ujmu ešte viac znásobiť. Pozrite si rady a odporúčania, ako postupovať v prípade straty alebo krádeže.
Noste pri sebe len malú, alebo žiadnu hotovosť
Je pravdepodobné, že ak stratíte alebo vám ukradnú hotovosť, k svojim peniazom sa už nedostanete. „Hotovosť je anonymná, rýchlo použiteľná a veľmi ťažko sa dokazuje zmena jej majiteľa,“ vysvetľuje Rasťo Vallo. To je jeden z dôvodov, prečo banky svojim klientom odporúčajú používať všade kde sa dá bezhotovostné platobné nástroje a hotovosť používať čo najmenej. V prípade, že ste pri krádeži alebo strate prišli o hotovosť, ostáva vám už len nahlásiť prípad na políciu a poskytnúť jej čo najviac detailov, aby vyšetrovatelia mali aspoň malú šancu vypátrať páchateľa.
Kartu chráni PIN kód aj obmedzený limit
Bezhotovostné platobné nástroje, akými je aj platobná karta, sú v prípadoch krádeže pre majiteľa oveľa bezpečnejšie. „Pri odcudzení platobnej karty páchateľ nemá v ruke rýchlo použiteľnú hotovosť. Navyše, ak nepozná ochranné prístupové kódy ku karte (PIN), karta je pre neho použiteľná len veľmi obmedzene,“ vraví Rasťo Vallo. Ak teda zistíte, že ste o kartu prišli a ihneď ju zablokujete, páchateľovi ostane v ruke len bezcenný plast. „Ak by však predsa došlo k zneužitiu karty, banka využije všetky prostriedky na to, aby financie klientovi vrátila,“ dopĺňa.
Ako postupovať, ak o platobnú kartu prídete?
„V prvom rade sa skúste upokojiť a uistite sa, či ste platobnú kartu skutočne stratili, alebo vám bola ukradnutá. Často sa totiž stáva, že klient si ju klient odloží na iné, neobvyklé miesto a zabudne na to,“ opisuje Rasťo Vallo. Ak ste o kartu naozaj prišli, ihneď kontaktuje banku, ktorá vám kartu vydala. Dnes sa už viete s bankou spojiť veľmi rýchlo telefonicky cez call centrum príslušnej banky. No väčšina z nich vám rovnako ponúka interaktívnejšie možnosti komunikácie a svoju kartu si viete zablokovať aj sami buď cez Internet banking alebo aj cez mobilnú aplikáciu, ak ju vaša banka poskytuje. „Cieľom je zablokovať stratenú alebo odcudzenú platobnú kartu čo najskôr,“ upozorňuje Rasťo Vallo a dodáva: „Moment zablokovania platobnej karty je krok, ktorý zohráva najdôležitejšiu úlohu pri ďalšom vyšetrovaní a prípadnej kompenzácií škôd.“ Následne pracovník banky zaregistruje udalosť a zabezpečí všetky kroky, aby klient vyšiel z tejto situácie bez finančnej škody.
Najlepšou ochranou je prevencia
Podľa Rasťa Valla robí veľa aj osveta klientov bánk. „Vždy odporúčame, aby sa klient k platobnej karte správal obozretne, používal ju len na dôveryhodných miestach, ktoré sú riadne označené znakmi platobných inštitúcií a na internete nakupoval i platil len na overených portáloch. Ak chce klient použiť kartu u rizikového obchodníka, je potrebné nastaviť na karte denné finančné limity, čím sa tiež znižuje riziko zneužitia,“ dodáva Rasťo Vallo.