Most mal byť hotový už v roku 2016. Výstavbu však predĺžili korupčné škandály, kontroly týkajúce sa dopadu na životné prostredie a smrteľné úrazy robotníkov. Na stavbe ich zomrelo najmenej 18. Najdlhší most na svete ponad more a zároveň ponad deltu Perlovej rieky tak otvorili až včera.
Obyvatelia Hongkongu sa výstavbe mosta tešia. Namiesto pôvodných 4 hodín sa do mesta Ču-chaj dostanú za 30 minút. Kritici však most vnímajú len ako drahý politický projekt určený na hlbšiu integráciu Hongkongu do štruktúr pevninskej Číny.
,,Som si celkom istá, že náklady na výstavbu sa nám nikdy nevrátia späť,“ povedala politička Tanya Chan. Na mýte by sa malo vyzbierať 75 miliónov eur ročne, no údržba mosta zhltne tretinu tohto zárobku.
Najdlhší bol doteraz v Thajsku
Most prekonal svojou dĺžkou aj donedávna najdlhší cestný most na svete – 54-kilometrovú magistrálu v thajskom okrese Bang Na. Je postavený zo 400-tisíc ton ocele a odolať by mal zemetraseniam, tajfúnom aj nárazom veľkých lodí. Súčasťou mosta sú 6,7-kilometrový podmorský tunel, dva umelé ostrovy a dve trojprúdové diaľnice.
Most
• Dĺžka: 55 km
• Zahŕňa: 2 trojprúdové diaľnice, 2 umelé ostrovy a podmorský tunel v 40-metrovej hĺbke
• Výstavba: 2009 – 2018
• Náklady: 17 miliárd eur
• Most smrti: Pri výstavbe zomrelo 18 robotníkov a niekoľko stoviek sa zranilo
• Prípravné práce a vypracovanie projektov trvali 6 rokov
Porovnanie so Slovenskom
Most postavili za 9 rokov. Slovenskí vodiči jazdiaci okolo Strečna môžu len tíško závidieť. Prieskumnú štôlňu tunela Višňové začali raziť v roku 1998, samotná výstavba sa oficiálne začala až v roku 2014. Najnovší termín dokončenia tejto diaľničnej stavby je rok 2020.