Napomôcť tomu majú niektoré legislatívne zmeny najmä v oblasti mediácie a probácie pripravené ministerstvom spravodlivosti. V stredu ich parlament odobril 102 hlasmi. Zavedením ESMO sa mala podporiť oblasť probácie a plnenie jej cieľov. Ministerstvo však konštatuje, že sa zároveň začali prejavovať nedostatky tejto oblasti a kolízia jednotlivých úloh justičného systému. Niektoré súčasné procesy využitie alternatívneho trestania komplikujú, bránia ich efektívnej príprave a následnému výkonu a nesledujú potrebu synergie medzi zapojenými subjektmi - sudca, prokurátor, probačný a mediačný úradník, Zbor väzenskej a justičnej stráže, uvádza rezort. Prax v oblasti využívania alternatívnych trestov a s tým spojený výkon probácie a mediácie je preto v jednotlivých regiónoch nejednotná.
Novela zákona o probačných a mediačných úradníkoch na tieto problémy reaguje. Ministerstvo si dalo za cieľ odstrániť prekážky v postupoch aplikačnej praxe a zrýchliť postupy v niektorých prípadoch využitia alternatívneho trestania. Tiež však zefektívniť prácu probačného a mediačného úradníka a optimalizovať prípravu a realizáciu kontroly výkonu niektorých rozhodnutí technickými prostriedkami.
Nová legislatíva sa tak zaoberá najmä požiadavkami na flexibilnejšie postupy subjektov v trestnom konaní, ktoré podmieňujú efektívnejšie ukladanie a výkon alternatívnych sankcií. Ministerstvo sa snaží zefektívniť prácu probačného a mediačného úradníka a optimalizovať prípravu a realizáciu využitia tzv. elektronických náramkov. Odstraňuje tiež spory o príslušnosť na vydanie medzinárodného zatýkacieho rozkazu medzi nadriadeným a prvostupňovým súdom vo vykonávacom konaní, ak je odsúdeného potrebné vyžiadať z cudziny v čase po prijatí rozhodnutia, ktorým bol právoplatne a vykonateľne uložený trest odňatia slobody do vrátenia spisu prvostupňovému súdu.