V 2 900 mestách a obciach od západu na východ republiky si budeme vyberať spomedzi 7 120 kandidátov na primátorov a starostov a ďalších tisícov uchádzačov o miesto poslanca v miestnom zastupiteľstve. Nový Čas zisťoval, čo všetko majú pod palcom samosprávy a prečo sa Slovákom oplatí vybrať svojho favorita.
Účasť v komunálnych voľbách sa po minulé roky ustálila tesne pod 50 %. „Iba zodpovedným výberom šikovných a schopných kandidátov dokážeme vytvoriť podmienky na to, aby volené orgány samosprávy vytvárali čo najlepšie podmienky na rozvoj a pritom prihliadali na oprávnené potreby obyvateľov,“ hovorí expert na samosprávu Michal Kaliňák.
Potrebné je pritom rozlišovať medzi kompetenciami starostu a zastupiteľstva, pretože hlavné slovo majú práve poslanci, ktorí schvaľujú rozpočet, územný plán či výšku miestnych daní. „Dokonca zastupiteľstvo schvaľuje miestne zákony, ktoré poznáme ako všeobecne záväzné nariadenia. Starosta rozhodnutia zastupiteľstva podpisuje, uvádza do praxe a tiež zastupuje obec navonok,“ vysvetľuje Kaliňák.
Upozorňuje, že množstvo zastupiteľov miest a obcí sa na Slovensku dostalo do sporu na osi starosta - poslanci, čo neprospieva samotnému fungovaniu samosprávy. „Veľmi nepríjemný problém môže nastať v momente, keď absentuje dôvera medzi týmito volenými orgánmi, pretože bez ich úzkej vzájomnej spolupráce nemôže obec ako komunita fungovať otvorene a konštruktívne,“ dodal Kaliňák.
Vo štvrtine obcí už je rozhodnuté
Kuriózne vyznieva fakt, že v niektorých dedinách či mestách už je o starostovi rozhodnuté vopred. Ide približne o 760, čiže takmer štvrtina zo všetkých samospráv, kde sa do volieb prihlásil len jeden kandidát. Väčšinou ide o malé obce s pár stovkami obyvateľov, ale v zozname sa nájdu aj väčšie mestá, ako sú Šala, Brezno, ktoré majú viac ako 20 000 trvalých rezidentov, či Kráľovský Chlmec so siedmimi tisícami obyvateľov.
„Je to spôsobené viacerými faktormi, a to buď jeho výsledkami, ktoré sú také dobré, že nemá oficiálnu volebnú alternatívu, prípadne je to sprevádzané aj tým, že funkcia starostu je mimoriadne náročná,“ konštatuje Kaliňák. Pripomína tiež, že nižší záujem o voľby poslancov môže súvisieť aj so strachom z antikampaní, ktoré odrádzajú ľudí od práce pre obec.
4 300 kompetencií miest a obcí
Komunál je o kvalite a šírke verejných služieb, o tom, aby sme ako obyvatelia cítili kvalitné životné podmienky, ktoré od samosprávy očakávame. Mestá a obce zodpovedajú za tie najzákladnejšie veci a majú 4 300 kompetencií.
Ovplyvňujú svietenie aj množstvo zelene
Zástupcovia sa starajú o bezprostredné okolie Slovákov - či budú svietiť lampy, či budú upravené a udržiavané chodníky a cesty, alebo či bude v našej blízkosti dostatočné množstvo zelene.
Poslanci odsúhlasujú územný plán
Poslanci schvaľujú rozpočet, územný plán, výšku miestnych daní a kritériá na ich odpustenie či zníženie. Taktiež prijímajú miestne zákony ako všeobecné záväzné nariadenia. Starosta rozhodnutia podpisuje a tiež zastupuje obec navonok.
Máme ich viac pod kontrolou
V parlamentných či európskych voľbách si politikov vyberáme spomedzi kandidátov zo všetkých kútov Slovenska. Pri regionálnych voľbách môžeme nášmu zvolenému poslancovi ľahšie pripomínať veci, ktoré boli doteraz zanedbávané, alebo, naopak, oceniť už vykonané kroky.
Vedia získať štátnu pomoc pre mesto
Regionálni politici sa často stretávajú so županmi či poslancami parlamentu. Prostredníctvom nich dokážu tlmočiť požiadavky občanov na tie najvyššie miesta, alebo niekedy získať peniaze pre obec nad rámec jej rozpočtu.
760 z 2 900 obcí a miest
Slovenska má len jedného kandidáta na starostu či primátora - Šaľa, Brezno, Kráľovský Chlmec, Hurbanova Ves, Dohňany, Stará Bystrica, Horná Seča, Geraltov, Veľké Raškovce, Žabokrek