Rýchle, pohodlné a bezpečné - také by malo byť nakupovanie v e-shopoch. No práve bezpečnosti často nevenujeme dostatočnú pozornosť. Viete ako spoznáte seriózneho obchodníka, čo si pri on-line nakupovaní všímať a ako najbezpečnejšie za tovar zaplatiť? Pozrite si rady a odporúčania, ktoré sme pre vás pripravili v rámci druhého ročníka projektu DEŇ BEZ HOTOVOSTI.
Čítajte podmienky a hľadajte recenzie
Ako rozpoznáte pochybné e-shopy? Podľa Marcely Královej, podpredsedníčky Združenia pre bankové karty napríklad podľa zlej gramatiky na ich webovej stránke alebo podľa neúplných informácií o prevádzkovateľovi e-shopu. Ďalším varovným signálom by malo byť keď e-shop láka zákazníkov na nereálne nízke ceny. „Dôležité je platiť u overených obchodníkov. Preto odporúčam držiteľom kariet ešte pred samotným zaplatením dôkladne si prečítať obchodné podmienky a pozrieť si aj recenzie na daný e-shop,“ radí Marcela Králová.
Pozor na šifrovanie
Komunikácia na e-shope by mala byť šifrovaná, čo rozoznáte podľa „https“ na začiatku www adresy. Jeden z najbezpečnejších spôsobov, ako zaplatiť kartou cez internet, je cez tzv. 3-D Secure. Toto zabezpečenie už poskytuje väčšina bánk a platba je bezpečnejšia v tom, že žiadne údaje o karte sa nedostanú priamo k obchodníkovi. Zároveň musí byť platba overená ďalším bezpečnostným prvkom, najčastejšie kódom z SMS-ky, ktorú pošle banka držiteľovi karty. Najbezpečnejšie e-shopy sú teda tie, ktoré sú zabezpečené cez 3-D Secure. „Rozoznáme ich podľa toho, že na stránke majú logo „Mastercard Secure Code“ alebo „Verified by Visa“,“ dopĺňa Marcela Králová.
Plaťte kartou, ochránite sa
Zaplatili ste, ale tovar neprišiel? V e-shopoch dnes môžete platiť viacerými spôsobmi, napríklad platobnou kartou, bankovým prevodom cez internetbanking, cez PayPal účet, na dobierku v hotovosti. No podľa odborníkov je platba kartou najbezpečnejšia. „Ak je e-shop neseriózny, je veľmi ťažké domôcť sa vrátenia peňazí. Klientom preto odporúčame platiť kartou, lebo len v tomto prípade môže banka reklamáciu riešiť za zákazníka,“ hovorí Marcela Králová. Na platbu kartou sa totiž vzťahuje ochrana vyplývajúca z pravidiel kartových spoločností. Ak obchodník nedodrží podmienky, napríklad vôbec nedodá tovar, alebo ho nedodá v stanovenej lehote, prípadne doručí tovar, ktorý je poškodený, nefunkčný alebo falzifikát, môže sa držiteľ karty po neúspešnej reklamácii u obchodníka obrátiť na svoju banku, ktorá túto reklamáciu vyrieši. „Ak e-shop platbu kartou neumožňuje, treba zbystriť pozornosť a tovar kúpiť radšej v inom obchode. Tak budeme mať istotu, že o peniaze neprídeme,“ odporúča Marcela Králová.
Platobná karta má niekoľkonásobne viac možností, ako chrániť financie. Viac sa dočítate na stránke DEŇ BEZ HOTOVOSTI.