Navrhuje to Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR v novele zákona o výbere mýta. Právnu normu predložil rezort dopravy do medzirezortného pripomienkového konania a jej účinnosť navrhuje od 1. júla 2019.
Konkrétne by sa mala znížiť výška pokuty uloženej v správnom aj v rozkaznom konaní za neuhradenie mýta z 1500 eur na 1050 eur. Dôvodom je podľa ministerstva dopravy to, aby bola výška pokuty v rozkaznom konaní pri zaplatení jej dvoch tretín do 15 dní rovnaká, ako je maximálna výška pokuty v blokovom konaní. V prípade, že by sa po novom uhradili dve tretiny z pokuty do 15 dní od doručenia rozkazu, znamenalo by to sumu 700 eur. Pokuta sa vtedy považuje za uhradenú v plnej výške a išlo by o rovnakú sankciu, aká je aj v blokovom konaní. "Cieľom je zamedziť tomu, aby v rozkaznom konaní bola za skutkovo rovnaký delikt vyberaná vyššia pokuta, ako je výška pokuty v blokovom konaní uložená policajtom," odôvodnilo ministerstvo v návrhu novely.
Zároveň sa má znížiť výška pokuty v správnom, vrátane rozkazného konania, za nesprávne zadanie počtu náprav do palubnej jednotky, ak tým vznikne nedoplatok mýta. Sankcia má klesnúť zo 480 eur na 180 eur. Dôvodom je opäť stanovenie rovnakej výšky pokuty uloženej v rozkaznom konaní, ako je výška pokuty uložená v blokovom konaní. Po uhradení dvoch tretín z pokuty do 15 dní od doručenia rozkazu by to bola po novom suma 120 eur, čo by bolo rovnaké, ako pokuta 120 eur uložená v blokovom konaní. Aj v tomto prípade chce ministerstvo zamedziť tomu, aby v rozkaznom konaní bola za skutkovo rovnaký delikt vyberaná vyššia pokuta, ako v blokovom konaní.
Aj keď novela zákona znižuje výšku pokút za mýtne prehrešky, ministerstvo nepredpokladá negatívny vplyv tejto právnej normy na rozpočet. Odhaduje totiž, že sa takýmto krokom zvýši percento úhrady pokút a následne sa zvýši disciplína prevádzkovateľov vozidiel.