Hviezdy medzi ružovými
Aj keď je fiktívny diamant Pink Panther asi najznámejší na celom svete, skutočne vzácnou hviezdou sa stal 56,7 karátový ružový diamant Pink Star. Ten bol pred vyše rokom vydražený v aukčnej sieni v Hongkongu za rekordných takmer 72 miliónov dolárov, čo je zhruba 66 miliónov eur. Drahokam vyťažila v roku 1999 v Juhoafrickej republike spoločnosť De Beers a neopracovaný vážil 132,5 karátu. Brúsenie diamantu trvalo až 20 mesiacov, počas ktorých stratil drahokam až 55% svojej pôvodnej hmotnosti.
Pôvodne ho v roku 2013 vydražil newyorský brúsič diamantov Isaac Wolf za astronomických 83 miliónov dolárov, vtedy 55,2 milióna eur. Keďže však zaň nezaplatil, kameň ostal vo vlastníctve aukčnej siene Sotheby's spolu s ďalšími dvoma partnerskými spoločnosťami.
Dražba diamantu Pink Star prekonala dovtedy rekordný predaj modrého diamantu obdĺžnikového tvaru s názvom Oppenheimer blue, ktorý bol vydražený v roku 2016 za 50,6 milióna dolárov. Jeho vzácnym modrým predchodcom bol diamant s názvom Hope, ktorý pochádzal z dielne Harry Winston a ktorý sa stal predlohou filmového šperku Heart of sea z filmu Titanic.
Do rodiny vzácnych ružových klenotov sa rozhodne zapísal aj 15,38 karátový diamant Unique Pink, ktorý bol vydražený ázijským kupcom po telefóne v aukčnom dome Sotheby's v Ženeve za sumu 27,8 milióna eur. Išlo o diamant v tvare hrušky, osadený do prsteňa.
Farebnosť sa vypláca
Vďaka svojej krásnej sýtej farbe sa mnohé diamanty mohli zaradiť do špičkovej kategórie „fancy vivid“, do ktorej patria tie diamanty, ktoré majú najvyššiu možnú koncentráciu danej farby. O ich vzácnosti svedčí aj fakt, že tvoria iba 1 % všetkých diamantov na svete.
„Sýtosť a jas farieb je kľúčový prvok pri zhodnocovaní farebných diamantov. Čím má diamant sýtejšiu farbu, tým je aj jeho cena vyššia. Aj keď je diamant jemnejšej farby dvojnásobne väčšej hmotnosti, stráca na cene.“ vysvetľuje Alojz Ryšavý, klenotník a majiteľ ALO diamonds, ktorý ako prvý Slovák obchodoval na burzách s diamantmi.
Vplyv na cenu farebných diamantov majú aj módne trendy. Konkrétne ružové diamanty nabrali na hodnote po tom, ako speváčka Jennifer lopez získala jeden v podobe zásnubného prsteňa. V neposlednom rade je dôležitý aj samotný marketing. Vďaka nápaditej komunikácii sa v minulosti zvýšil dopyt po netypických tmavohnedých diamantoch, ktoré sa označovali ako „čokoládové diamanty“.