Veľká Británia by mala Európsku úniu podľa nej opustiť koncom marca budúceho roka. Ako bude brexit vyzerať v praxi?
Dohoda sa nerodila ľahko. Rokovania viazli najmä pre spor o hranicu Veľkej Británie a Írska a postavenie Gibraltáru po brexite. Nakoniec však Spojené kráľovstvo a Európska únia našli spoločnú reč a dohodli sa na kompromise. Podľa britskej premiérky Theresy Mayovej je to dobrá dohoda, ktorá nasmeruje Britov do lepšej budúcnosti. „Dohoda je v našich možnostiach, som odhodlaná ju zabezpečiť,“ povedala Mayová.
Odobriť ju musia lídri štátov Európskej únie na samite v Bruseli, kde bude Slovensko zastupovať predseda vlády Peter Pellegrini. Pôvodne mali lídri EÚ dohodu o brexite schváliť v októbri, aby ju stihli odobriť parlamenty, pre turbulencie na britskej politickej scéne sa však konsenzus podarilo nájsť v novembri.
Plánovaný odchod Británie je podľa dohody stanovený na koniec marca 2019. Návrh počíta tiež s prechodným obdobím, počas ktorého Spojené kráľovstvo zostane súčasťou vnútorného trhu a colnej únie. To by malo trvať do roku 2020.
Podľa analytika portálu EurActiv. sk Radovana Geista je pravdepodobné, že európske krajiny navrhovanú dododu schvália, problém sa skôr očakáva pri jej schvaľovaní v britskom parlamente. „Ak by to parlament odmietol, mohli by sa stať dve veci. Buď to Theresa Mayová akceptuje a bude sa snažiť možno ešte vyjednať nejaké ústupky. Druhá možnosť, ak by to britský parlament odmietol, je, že by Mayová zvolala predčasné voľby a po nich by nová vláda asi dohodu akceptovala ako menšie zlo ako tvrdý brexit,“ vysvetlil Geist, podľa ktorého práve odchod Veľkej Británie bez dohody z EÚ by spôsobil Slovákom a Slovensku najväčšie škody. „Slováci vo Veľke Británii by stratili práva, ktoré mali ako občania Európskej únie. Mali by zamedzený prístup k trhu práce, nemohli by využívať niektoré sociálne služby a ďalšie výhody. Zo dňa na deň by sa stali občanmi tretej krajiny bez vzťahu k Británii,“ povedal a dodal, že by to sťažilo aj obchod, lebo medzi Spojeným kráľovstvom a EÚ by začali platiť štandardné colné pravidlá Svetovej obchodnej organizácie.
„Medzinárodný menový fond nedávno odhadol, že tvrdý brexit spôsobí krajinám EÚ dlhodobé škody vo výške 1,5 % HDP, pričom slovenská strata by mala predstavovať úroveň 0,4 percenta HDP,“ uviedla ekonomická analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.
HARMONOGRAM BREXITU
14. november 2018 - vláda Veľkej Británie schválila dohodu o brexite
25. november 2018 - návrh budú dnes schvaľovať všetky členské krajiny EÚ na samite v Bruseli
december 2018 - o dohode o odchode VB z EÚ bude rozhodovať britský parlament
január 2019 - dokument o brexite prejde schvaľovacím procesom v parlamente EÚ a Európskej rade
29. marec 2019 - ak dohoda prejde, Veľká Británia vystupuje z EÚ
ROZHODUJÚCI BUDE BRITSKÝ PARLAMENT
Radovan Geist, analytik portálu EurActiv.sk
Európske krajiny to neodmietnu. Ja si myslím, že Španielsko tiež v konečnom dôsledku nebude vetovať dohodu, maximálne nebude hlasovať za, ale tá dohoda stále prejde. Odmietnuť to však môže britský parlament, je to pravdepodobnejšia možnosť. Myslím si však, že napriek všetkej kritike, ktorú počuť, a tomu, že Mayová nemá podporu ani vnútri vlastnej strany, tak to nakoniec prejde. Ale existuje možnosť, že by to mohli odmietnuť. Právne je otázne, či ešte je možnosť, že by Briti nakoniec nevystúpili z EÚ. Musel by o tom rozhodovať Súdny dvor EÚ, ale politicky je to prakticky nemožné.
JAGUAR V NITRE JE PRIPRAVENÝ
Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne
Automobilka JLR pripravovala spustenie prevádzky na Slovensku už počas debát o brexite, takže sa neočakáva, že by teraz prehodnocovala svoje pôsobenie v krajine. Vrcholní predstavitelia JLR sa nedávno vyjadrili, že tvrdý brexit ich prinúti zatvárať niektoré továrne, ale práve pozícia nitrianskeho závodu by sa tak mohla podľa ich vyjadrení posilniť, keďže sa môže väčšia časť výroby z Británie presúvať práve k nám. To bude mať teda pozitívny dosah nielen na samotný priemysel, ale aj na tvorbu nových pracovných miest. Ak dôjde k tvrdému brexitu, dosahy na slovenskú ekonomiku budú skôr nepriame, a to prostredníctvom našich najväčších obchodných partnerov, napríklad Nemecka.