Hmla, mrholenie, rýchly západ slnka – to všetko zhoršuje viditeľnosť a chodca, ktorý vstupuje na vozovku, vodič často zbadá, až keď je už neskoro. Brzdná dráha na šmykľavom podklade je dlhšia a na vyhýbací manéver nie je čas ani priestor. Poviete si, že rýchlosť v meste nie je veľká, ale súčet reakčnej a brzdnej dráhy pri rýchlosti 50 km/h je 26,3 metra, na mokrej vozovke až 30,4 metra a pri šmykľavej ceste až 79,5 metra.
Čo sa stane s chodcom, ak doňho narazí auto pri mestských rýchlostiach? Urobili sme test s figurínou a so starým Volkswagenom Golf. Figurína má na rozličných častiach svojho tela pripojené snímače, ktoré určia pravdepodobnosť možného zranenia.
1. Náraz pri 30 km/h
Starý golf sa rozbieha v prvej časti testu len na rýchlosť 30 km/h a vráža do figuríny, ktorá sa skĺzne po kapote, nohy jej vyletia do vzduchu, ale pri nízkej rýchlosti to nevyzerá príliš dramaticky. Len také buch na kapotu a pád.
ZRANENIA?
Zlomenina ruky, ramena, nohy, stehna a kľúčnej kosti. Hlava zostala v poriadku. Skutočný človek by takúto nehodu síce prežil, ale bol by veľmi otlčený a pár kostí, v závislosti od veku a kondície, by to nevydržalo.
VÝSLEDOK: týždne liečenia
2. Náraz pri 50 km/h
V druhom teste sa golf rozbieha na rýchlosť 50 km/h. Bežná mestská rýchlosť, nič dramatické, ale figurína dopadá na kapotu oveľa tvrdšie, vyletí do vzduchu relatívne vysoko, prevracia sa a hlavou prudko naráža do čelného skla. Zranenia utrpeli nohy, ruky, bedrové kosti a dokonca aj lebka a mozog. Tento náraz bol už životunebezpečný a reálny človek by nemusel náraz prežiť.
VÝSLEDOK: ťažké postihnutie
3. Náraz pri 65 km/h
Skúšame ísť rýchlosťou 65 km/h. Golf je našťastie ťahaný lanom v koľajničke a za volantom sedí tiež len figurína. Náraz je strašný, fi gurína chodca sa trhá na dve časti, nohy skončia pod autom, telo v kotrmelcoch rozbíja čelné sklo, hlava naráža do rámu a je devastujúco zničená. Výsledkom sú zlomeniny kostí na celom tele a rozsiahle zranenie mozgu nezlučiteľné so životom. A to bola len rýchlosť 65 km/h!
VÝSLEDOK:
Úmrtie chodca
ODPORÚČANIE:
Chodci by mali jednoznačne nosiť refl exné prvky, a to aj počas dňa, ak je znížená viditeľnosť. Vodič by mal pri kolíznej situácii nielen čo najrýchlejšie núdzovo brzdiť (plné stlačenie brzdového pedála), ale neustále hľadať priestor, do ktorého by sa dalo aspoň trochu bezpečne vybočiť.