Dva z nich, Arktika a Sibír, sú už na vode. Ich montáž sa postupne dostáva do záverečnej fázy. Tretí ľadoborec Ural ešte stojí v suchom doku. Nové ľadoborce po zaradení do bežnej prevádzky budú drviť ľad hrubý až tri metre. Ich úlohou bude zabezpečiť plavbu pre obchodné lode po Severnej morskej ceste celoročne.
Ľadoborce budú mať po prvýkrát zdvojený plášť, rovnako ako dostávajú nové ponorky. Bude ochraňovať jadrový reaktor a životné prostredie. Ľadoborec Arktika nahradí svoju predchodkyňu Arktiku zo 70. rokov minulého storočia. Stará Arktika sa ako prvá loď prebrodila na Severný pól. Starý ľadoborec Sibír pred vyše 40 rokmi zabezpečoval celoročnú navigáciu pre obchodné lode v Zápolári.
Premiér Dmitrij Medvedev tento týždeň v Petrohrade na porade predstaviteľov profilových ministerstiev a predstaviteľov lodiarskeho priemyslu a jeho subdodávateľov povedal, že už v roku 2024 sa má po Severnej morskej ceste prepraviť obchodnými loďami 80 miliónov ton nákladu. Podľa premiéra je to jedna z priorít, ktorá prispeje k výraznému zapojeniu zdrojov Arktídy a severu Sibíri do ekonomiky krajiny. Informoval o tom portál Prvého kanála Ruskej televízie. V baltskom závode sú už hotové projekty ľadoborcov, ktoré čakajú na realizáciu. Na projektoch ďalších sa pracuje. Budú rozličnej veľkosti a sily v súlade s ich budúcimi špecifickými „pracovnými“ úlohami.