Vlhkosť, zima a agresívne posypové soli! V zime je vaše auto oveľa zraniteľnejšie, ako sa zdá.
Nový Čas a magazín AUTO BILD zostavili zoznam problematických miest, do ktorých sa hrdza zahryzne najradšej. Ak ich budete kontrolovať, zachytíte ich na vozidle v ranom štádiu.
1. Výfuk
Výfuk a výfukové potrubie sú najrýchlejšie hrdzavejúcimi časťami na automobile. Nemajú dobrú antikoróznu úpravu, pri jazde sú veľmi horúce, nechráni ich karoséria a často ani kryt. Rýchlosť hrdzavenia ovplyvňuje najmä posypová soľ v zime. Problém nastáva po prehrdzavení.
Riešenie: výmena konkrétnej časti výfukového vedenia.
2. Hrany karosérie
Hrany a zvárané spoje karosérie sú náchylné miesta, kde sa môže odlúpnuť lak, najmä pri dverách, na prahoch a na nárazníkoch. Ak lak nechráni odkrytý kov, hrdza postupuje ďalej a oslabuje spoje karosérie. Problém nastane, ak spoj stratí svoju pevnosť, vtedy treba opravu okamžite riešiť.
Riešenie: odstránenie hrdze a prelakovanie poškodenej časti.
3. Brzdový kotúč
Hrdza na brzdovom kotúči vznikne veľmi rýchlo, lebo ten nie je nijako chránený proti vplyvu prostredia. Obvykle stačí dážď, auto odstavené na pár dní bez pohybu a kotúče zakvitnú hrdzou. Nepredstavuje však väčší problém, ak je len povrchová.
Riešenie: brzdením sa povrchová hrdza odstráni a kotúč vyleští.
4. Skrutky
Staré alebo vymieňané skrutky nemajú takú odolnosť proti korózii ako samotné plechy, ku ktorým sú priskrutkované. Problémom je, že hrdza sa po nich dostane aj do skrutkového otvoru a cez závit dovnútra plechov. Závažnosť takejto hrdze závisí od dôležitosti konkrétneho spoja. Ak skrutka drží dôležitú nosnú časť, je to vážne.
Riešenie: vymeniť hrdzavé skrutky skôr, ako hrdza prenikne dovnútra.
5. Dutiny
Najzákernejšia hrdza je v dutinách. Navonok ju nevidno a keď sa prežerie na povrch, je už príliš neskoro. Dutiny sú pritom súčasťou nosných častí samonosných karosérií. Ak staré auto nemá dobre ošetrené dutiny, môže sa problém s ich hrdzou skončiť aj celkovou deštrukciou.
Riešenie: vystriekanie dutín konzervačnou látkou.
6. Podbehy a prahy
Ide o miesta, kde sa usádza veľa nečistôt a nie sú obvykle čistené. Plechy sa tu stretávajú vo viacerých vrstvách a hrdza vzniká medzi nimi. Nezabudnite očistiť ich od lístia, blata a kamienkov. Hrdza z lemov sa môže dostať do dutín a pokračovať z dna karosérie do horných častí, kde už bude viditeľná. Problematické môžu byť aj plastové lišty na dverách, za ktorými sa tiež usádza nečistota a vzniká tu hrdza.
Riešenie: auto pravidelne umývajte aj zospodu, hlavne po jazde v soli.
7. Karoséria
Hrdzavenie karosérie nie je ani zďaleka najčastejšie, ale je najviac na očiach. Bežne by karosársky dielec nemal na ploche hrdzavieť, lebo plechy sú pozinkované a nalakované. Ak sa táto ich ochrana neporuší, sú v bezpečí. Najčastejšie sa lak a zinok porušia kamienkami z posypu alebo pri nehode.
Riešenie: odstránenie hrdze a prelakovanie poškodenej časti.
8. Nápravy
Časti náprav (ramená, spojovacie tyče) hrdzavejú na povrchu veľmi rýchlo. Nebezpečenstvo predstavuje skôr hrdza na guľových čapoch (kĺboch) a puzdrách ramien náprav. Hrdza zvyšuje ich opotrebenie, čo má priamy vplyv na jazdné vlastnosti a bezpečnosť.
Riešenie: v prípade veľkej hrdze je bezpečná len výmena dielca.
Viac v novom AutoBilde
Ďalšie zaujímavé témy, ako napríklad exkluzívne odhalenie nového auta zo Slovenska, nájdete len v aktuálnom vydaní magazínu AUTO BILD. Vo vašom obľúbenom motoristickom časopise sa dočítate detaily o všetkých vychytávkach nového Peugeota 208 z Trnavy, ako napríklad výkon až 220 koní či multimediálny interiér.
Okrem toho sme pre vás pripravili veľký prehľad so skutočnou spotrebou AdBlue u 150 modelov, podľa ktorého sa dozviete, koľko vás reálne bude stáť jazda naf ovým autom. Nečakaného víťaza má porovnávací test benzínového, naf ového, CNG, elektrického a vodíkového modelu, v ktorom sme zisťovali, ktorý pohon je pre posádku užívateľsky najkomfortnejší. Fanúšikov ostrej jazdy poteší exkluzívny test najlepšieho grand turisma súčasnosti – Ferrari 812 Superfast!