„Situácia je síce stabilizovaná, problém však vyriešený nie je,“ zhodnotil súčasnú situáciu generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku László Ivan. V nitrianskej MHD jazdí 142 vodičov, ideálnym stavom by bolo zvýšenie počtu o 20 vodičov.
Problémom je aj vekový priemer vodičov, ktorý sa v súčasnosti pohybuje okolo 54 rokov. „Pomaly nám odchádza do dôchodku silná generácia skúsených vodičov, ktorí získali vodičské oprávnenie počas základnej vojenskej služby. A nie je to jeden, dvaja vodiči, ale naraz nám odíde desiatka vodičov. To už je problém nahradiť,“ skonštatoval Ivan. Podľa jeho názoru by problém pomohli vyriešiť legislatívne zmeny, ktoré by umožnili získať vodičské oprávnenie na autobus už v 21 rokoch a nie až v 24, ako je to v súčasnosti. „No zatiaľ sa zmenu zákona nepodarilo presadiť, údajne kvôli bezpečnosti. Ale vo všetkých okolitých krajinách je tá veková hranica 21 rokov. Mladí ľudia vo veku 24 rokov už zvyčajne majú zamestnanie a tých je už potom problém získať,“ povedal Ivan.
Do jesene minulého roka mala Arriva problém zabezpečiť mestskú hromadnú dopravu v Nitre. Nedostatok vodičov spôsoboval časté výpadky spojov, ktoré trvali takmer pol roka. Nových zamestnancov hľadal poskytovateľ hromadnej dopravy na úradoch práce, medzi Rómami, oslovil aj partnerské mestá Nitry v zahraničí, avšak bezvýsledne. Nových vodičov napokon našli na Ukrajine. Od januára tohto roka šoférujú autobusy MHD v Nitre ukrajinskí vodiči. „V prvej várke prišlo 36 vodičov, všetci absolvovali vstupné lekárske prehliadky, psychotesty a získali kvalifikačnú kartu vodiča. Do dnešného dňa odišli dvaja z nich, všetci ostatní zostali. Niektorí z nich žijú v Nitre už aj so svojimi rodinami,“ povedal riaditeľ spoločnosti Arriva Nitra Juraj Kusy.