Ruské hlavné mesto sa tak stáva jedným z najrýchlejšie rastúcich trhov pre tento systém dopravy, píše agentúra Reuters. Úrady mesta, ktoré má zhruba 12,5 milióna obyvateľov a jedny z najupchatejších ciest na svete, obmedzujú počet parkovacích miest. V snahe o posilnenie príjmov a obmedzenie automobilovej dopravy takisto zvyšujú parkovacie poplatky.
Tento postup úradov prispel k tomu, že počet jázd prostredníctvom zdieľaných automobilov v Moskve v prvých troch štvrťrokoch tohto roka presiahol deväť miliónov. V celom roku 2016 pritom bolo takých jázd iba 45 000, napísala agentúra Reuters.
Zdieľanie automobilov začal využívať napríklad Roman Tulnov. Ten predal svoje vozidlo Audi A5, keď si spočítal, že pre neho bude o 50 dolárov (cca 44 eur) mesačne lacnejšie jazdiť do práce a z práce taxíkom než používať vlastné auto. Pri využití služby zdieľania áut mu úspora vychádza dokonca na 100 dolárov (87 eur) mesačne.
Svoje výpočty Tulnov založil na nákladoch na poistenie, benzín, garáž a výmeny pneumatík v súvislosti so striedaním ročných období. Nezahrnul do nich ale náklady na parkovanie, ktoré môžu v centre Moskvy za jediný pracovný deň predstavovať viac ako 20 dolárov (17,50 eur), upozorňuje agentúra Reuters.
"Žiadne auto, žiadny problém," tvrdí Tulnov. "Nemusím si robiť starosti, kde budem parkovať. Vlani na Nový rok mi nejakí ľudia poškriabali auto kľúčom. Na čo potrebujem také trápenie," dodal.
Banka JP Morgan považuje trh so zdieľaním áut v Moskve za jeden z najrozvinutejších v rámci veľkých svetových miest. Ešte vlani v Moskve pripadal jeden zdieľaný automobil na 5000 obyvateľov, zatiaľ čo svetovou jednotkou bol Washington s jedným zdieľaným vozidlom na 692 obyvateľov. Teraz už ale v Moskve pripadá jeden zdieľaný automobil na 1082 obyvateľov a úrady v niekoľkých najbližších rokoch očakávajú pokles tohto podielu na iba 500 obyvateľov.
Výskumy banky Goldman Sachs pritom ukazujú, že rozmach zdieľania áut by nemal mať negatívny vplyv na predaj nových vozidiel. Doba životnosti zdieľaných automobilov je totiž 3,5-krát kratšia ako u vozidiel v osobnom vlastníctve, píše agentúra Reuters.