Poslancom navrhol, aby ho pri opätovnom prerokovaní neprijali ako celok. Hlava štátu považuje nový osobitný odvod za nesystémový nástroj, ktorý diskriminuje niektoré obchodné reťazce voči iným ustanovením početných a navzájom sa prekrývajúcich podmienok vzniku povinnosti platiť odvod.
Zvolené kritériá sú podľa prezidenta arbitrárne a z hľadiska štruktúry maloobchodného trhu na Slovensku nepodložené. Rozdeľovanie obchodníkov do špecifických skupín deformuje hospodársku súťaž. Kiska vo svojom stanovisku upozornil, že zavedením osobitného odvodu sa zákonodarcom deklarovaný cieľ spravodlivejšieho rozdelenia pridanej hodnoty v rámci dodávateľského potravinového reťazca odvodu nezmení.
Zákon podľa prezidenta uvaľuje na maloobchodníkov dodatočnú daň, ktorú v konečnom dôsledku zaplatia spotrebitelia. V tejto súvislosti pôsobí protichodne právna úprava v schválenom zákone, podľa ktorej odvodu podlieha celý čistý obrat obchodného reťazca, aj keď môže vo svojej väčšej časti pochádzať z predaja iného tovaru ako potravín konečnému spotrebiteľovi.
V procese prijímania tejto právnej úpravy navyše podľa Kisku nebol poskytnutý dostatočný priestor na odbornú diskusiu. "Vzhľadom na závažné účinky osobitného odvodu obchodných reťazcov na široký okruh subjektov mala byť zabezpečená väčšia účasť verejnosti na legislatívnom procese," zdôraznil.
Prezident poukazuje aj na rozpor s právom Európskej únie (EÚ), ktorého súčasťou sú aj sloboda usadiť sa a sloboda poskytovať služby v celej únii. Obmedzenia týchto slobôd musia sledovať legitímny cieľ a byť primerané, čo podľa názoru hlavy štátu osobitný odvod nespĺňa.
Obchodné reťazce pôsobiace na Slovensku majú podľa vetovaného zákona od budúceho roka platiť osobitný odvod vo výške 2,5 % z ich čistého obratu. Národná rada schválila právnu normu z dielne koaličnej SNS minulý týždeň vo štvrtok (6.12.).
"Distribúcia pridanej hodnoty v rámci dodávateľského potravinového reťazca od prvovýroby cez spracovanie potravín po predaj je značne nerovnomerná, pričom obchodné reťazce majú v tomto reťazci dominantné postavenie z hľadiska zisku," zdôvodnili svoj návrh predkladatelia.
V záujme spravodlivejšieho prerozdelenia je preto podľa nich potrebné vytvoriť nové mechanizmy na podporu domáceho poľnohospodárstva a potravinárstva. Potrebné je podľa nich financovať najmä odbyt poľnohospodárskych produktov a výrobkov, analýzy, prieskumy, výstavy a prezentácie súvisiace s odbytom poľnohospodárskych produktov a výrobkov. Slúžiť na to má práve osobitný odvod.