Čo nás podľa odborníka čaká v nasledujúcom období a za ktoré služby by sme mohli platiť viac ako dnes? Niektoré banky zmenili od začiatku roka svoje sadzobníky, iné k tomu pristúpia od februára, v ďalších sa v tomto období poplatky nemenia. Napríklad jedna z najväčších bánk na našom trhu pristúpila k spoplatneniu notifikáciíí o pohyboch na účtoch cez SMS.
„K úprave poplatku za SMS notifikácie o pohyboch sme pristúpili z dôvodu zvýšenia prevádzkových nákladov banky,“ uviedla Linda Lalinská z Tatra banky. Ako doplnila, klientom zároveň ponúkajú možnosť získať rovnaké informácie bezplatne. Poplatky bánk nie sú u nás legislatívne regulované.
„S výnimkou základného bankového produktu je cenová politika poplatkov ponechaná na banky,“ uviedla Jana Kováčova z Národnej banky Slovenska. Ako doplnila, komerčné banky sú povinné o zmenách poplatkov informovať na internetovej stránke a v pobočkách.
Zrušenie spoplatnených SMS
Linda Lalinská, Tatra banka
V prípade, že klient nechce SMS notifikácie (spoplatnené) využívať, môže si v aplikácii Tatra banky alebo Internet bankingu kedykoľvek SMS zmeniť za PUSH notifikácie, alebo ich zrušiť. Na našej webovej stránke nájdu klienti aj videonávod, ako v danom prípade postupovať.
Banky budú ťahať peniaze od ľudí
Maroš Ovčarik, Finančný kompas
Na trhu sa skôr očakáva, že výnosy z úrokov či už pri úveroch, alebo vkladoch budú bankám naďalej klesať. Preto jednou z možností, ako ich banky vedia aspoň čiastočne nahradiť, je prostredníctvom poplatkov. Nemusí však ísť automaticky len o zvyšovanie poplatkov. Možnosťou je cesta, aby ľudia využívali viac bankové služby.
Hotovosť je nákladná
Zároveň očakávam, že banky budú naďalej pokračovať v zdražovaní služieb, ktoré musia manuálne spracovávať pobočkoví pracovníci. Napríklad hotovostné vklady, výbery, papierové prevodné príkazy, rôzne dodatky k zmluvám a iné. Náklady na pobočky a spracovanie hotovosti sú pre banky pomerne veľké. Aj preto sa snažia ľudí presvedčiť, aby viac využívali elektronické kanály a platobnú kartu na platby a výbery hotovosti.
Výber zo zmien v poplatkoch
Tatra banka, od 31. 12. 2018
- Zavedenie poplatku za SMS notifikácie: 1 € (za mesiac) - služba sa dá zrušiť
- Vklad hotovosti na účet treťou osobou: 3 € (predtým 1,50 €)
- Výber v hotovosti: za poplatok 4 € (predtým 3 €)
- Vydanie náhradného PIN kódu 10 € (predtým 5 €)
- Poplatok za spracovanie platby za hazard: 3 € (predtým 2,50 €)
ČSOB, od 1. 1. 2019
- Zrušenie služby Image karta v balíkoch služieb
- Výpis k účtu poštou: 1,50 € (predtým 1 €)
- Zmena dispozičných oprávnení k termínovaným a sporiacim účtom: 5 € (predtým 2 €)
- Expresné vydanie platobnej karty: 50 € (predtým 30 €)
- Urgentné vyjadrenie k žiadosti o úver: 180 € (predtým 150 €)
Slovenská sporiteľňa, od 1. 1. 2019
- Vklad hotovosti majiteľom: 0,50 € (predtým bez poplatku), prvý vklad v mesiaci je bezplatný
- Poplatok za kartu VISA Classic/Mastercard Mass: 2,20 € mesačne (predtým 20 € ročne)
- Poplatky pri spotrebnom úvere: podľa výšky úveru - od 30 do 300 € (predtým bez poplatku)
Oberbank, od 1. 1. 2019
Zmena trvalého príkazu či inkasa v pobočke: 2,50 € (predtým 5 €)
UniCredit Bank, od 1. 2. 2019
Bezpečnostný kľúč - token (zmena, vydanie, iniciácia): 40 € (predtým 15 €), klient si môže zvoliť inú aj bezplatnú formu zabezpečenia
OTP banka, od 1. 2. 2019
- Pribudla úhrada na základe trvalého príkazu: 0,15 € pri bežnom účte (SENIOR a READY konto bezplatne)
- Pribudol poplatok za znovuvytlačenie PIN kódu: 3,50 €
- Výber hotovosti v pobočke: do 10 000 € za 3 € (predtým 2 €)