V záujme každého vodiča je preto čo najrýchlejšie zohriať motor a vykúriť interiér. Nový Čas a magazín AUTO BILD vám poradia, ako to urobiť správne.
Rýchle a šetrné zohriatie motora je dôležité zvlášť v zimnom období. Mnohí vodiči to však robia úplne zle. Nechávajú motor bežať niekoľko minút na voľnobeh, aby sa pred jazdou zohrial. Týmto postupom si však len zvyšujú spotrebu paliva a riziko výrazného opotrebenia motorových častí. Agregát je totiž nútený neúmerne dlho pracovať v chlade.
Ak beží motor v zime na voľnobeh, jeho efektívny výkon je nulový, keďže nič nepoháňa. Točí len vstupným hriadeľom v prevodovke a nie kolesami. Na stúpnutie teploty by ste preto museli čakať extrémne dlho, čo nie je nič príjemné. Ak chcete mať v kabíne čo najskôr teplo, treba sa hneď po naštartovaní pohnúť z miesta. S plynovým pedálom však narábajte opatrne.
Otáčky by prvých pár minút po studenom štarte nemali byť vysoké. Pozvoľné zvyšovanie otáčok po studenom štarte je mimoriadne dôležité, aby ste predišli neželanej poruche motora ako napríklad zohnutiu alebo dokonca roztrhnutiu ojnice. Zvlášť citlivé na vysoké otáčky je pri nízkych prevádzkových teplotách aj turbodúchadlo.
Hlavné pravidlá zohrievania motora
- Nenechávajte motor bežať a zohrievať sa na voľnobeh (na mieste). Zbytočne zvyšujete jeho opotrebenie – nezohreje sa.
- Hneď po naštartovaní sa pohnite z miesta a otáčky držte v tretine, maximálne v prvej polovici pásma vášho auta.
- Kým sa motor nezahreje, rozhodne prudko nezrýchľujte, opatrne pridávajte plyn a pozorne sledujte otáčky motora.
Takto správne používať klimatizáciu
Teplotu v aute môžeme účinne riadiť klimatizáciou. Väčšina motoristov ju však v zime necháva vypnutú, čo je veľká chyba! Klíma je totiž najúčinnejším prostriedkom proti zahmlievaniu skiel. Vysušuje vzduch v kabíne a fúka ho na sklá, čím účinne zabraňuje zrážaniu vodných pár. Klimatizácia teda musí byť v dobrej kondícii najmä v zime. Poradíme vám, ako na to.
1. NASTAVENIE VÝDUCHOV
Otvorte všetky výduchy ventilácie a nastavte ich tak, aby prúd teplého vzduchu fúkal dvoma smermi - ponad hlavy a pod nohy osôb sediacich na predných sedadlách. Vtedy bude cirkulácia teplého vzduchu v aute najúčinnejšia.
2. SPRÁVNA TEPLOTA
Klimatizáciu nenastavujte na extrémne vysoké teploty, aby ste sa v oblečení necítili v aute nepríjemne. Horúci vzduch by vám tiež nemal fúkať na tvár. Ideálnu teplotu v aute dosiahnete, ak sa bude pohybovať okolo 20 až 23˚C.
3. VNÚTORNÁ CIRKULÁCIA
Najprv zapnite vnútornú cirkuláciu vzduchu. Systém nebude musieť zohrievať vzduch prichádzajúci zvonku a spotreba nebude taká vysoká. Po 5 minútach vnútornú cirkuláciu vypnite, vzduch v kabíne by nebol vetraný a mohli by sa začať zahmlievať okná.
4. VYPÍNANIE KLÍMY
Kto chce šetriť palivo, zapína klimatizáciu len vtedy, ak potrebuje udržať správnu vlhkosť interiéru. Klimatizácia totiž nemusí bežať permanentne. Tento postup je vhodný aj pre ľudí, ktorí sú na fúkajúci vzduch citlivejší.
Viac sa dočítate v novom AutoBilde
Ďalšie zaujímavé témy ako napríklad exkluzívne odhalenie troch nových modelov – Škoda Scala, Volkswagen Golf a Seat Leon, ktoré budú patriť k najpredávanejším na Slovensku, prináša nové vydanie magazínu AUTO BILD.
Chcete vedieť, na ktoré autá si dať v zime pozor? Len v najnovšom vydaní motoristického magazínu nájdete veľký prehľad automobilov, ktoré najviac hrdzavejú. Porovnávací test štvorkoliek Nissan Navara, Renault Alaskan, VW Amarok a Mercedes-Benz X ukazuje, ktorý model je stál v obľúbenejšej triede pick-upov najlepší. Okrem toho sme sa detailne pozreli na skutočné výhody 12 kombi a SUV a zistili sme, ktoré typy vozidiel sú pre vás výhodnejšie.