Ak prejdú novinky legislatívnym procesom, mali by platiť od júla tohto roka. Ako hodnotí prínos najvýraznejších zmien dopravný analytik Jozef Drahovský?
1. Cyklisti a alkohol
Od roku 2016 môžu cyklisti v zastavanom území obce a na cestičke pre cyklistov jazdiť beztrestne s 0,5 promile alkoholu v krvi. Podľa návrhu by cyklisti po konzumácii menšieho množstva alkoholu mohli jazdiť na cestičke a v obci. Čo presnejšie vymedzí priestor, keďže územie obce je vyznačené značkami.
Odborník:
Ide len o právne špecifikovanie presného miesta, kde platí spomínaná úprava, pretože šikovní právnici to vedeli patrične zužitkovať.
2. Definícia elektrickej kolobežky
Legislatíva doteraz na obľúbené elektrické kolobežky nemyslela. Podľa návrhu však do definície nemotorového vozidla pribudla „kolobežka s pomocným motorčekom“. Tým pribudli aj povinnosti pre kolobežkára. Dostáva sa na úroveň cyklistu. Napríklad priechod pre chodcov bude môcť použiť, len keď bude kolobežku tlačiť vedľa seba.
Odborník:
Keď sa kolobežka presunula z nemotorového vozidla na chodca na športovom naradí a prestala sa na jej vodiča vzťahovať úprava o zákaze alkoholu a následne začala byť populárna, najmä ak mala pomocný motorček. Teraz kolobežka, ale len s pomocným motorčekom, bude znova nemotorové vozidlo, ako je napríklad cyklista, aj so všetkými povinnosťami.
3. Pokuta za držanie telefónu
Doteraz mal vodič zakázané telefonovať (môže iba s hands free), ale po novom nebude môcť telefón ani držať v ruke. Zákaz sa má týkať aj používania iných telekomunikačných, audiovizuálnych a obdobných zariadení. Za porušenie zákazu má v blokovom konaní vzrásť z 50 na 100 eur.
Odborník:
Na cestách je veľa vodičov, ktorí jednou rukou držia volant a druhou telefón pri uchu a nemajú tretiu ruku na dávanie smeroviek a radenie rýchlosti, čím nepredvídateľne vybočujú z jazdnej dráhy, alebo idú neprimerane pomaly, lebo nemôžu preradiť. Takýchto nebezpečných vodičov treba z cestnej premávky vyradiť a výška doterajšej pokuty bola na to nízka.
4. Záchranná ulička na diaľnici
Podobne, ako to funguje v iných štátoch, majú byť aj u nás vodiči povinní vytvárať záchrannú uličku pri kolóne na diaľnici. V rámci objektívnej zodpovednosti sa navrhuje pokuta 300 eur za neumožnenie prejazdu vozidla s právom prednostnej jazdy a zneužitie záchrannej uličky a 99 eur za nevytvorenie uličky pre záchranné zložky.
Odborník:
Vodiči, ktorí jazdili v susedných krajinách, doniesli túto potrebnú prax aj na Slovensko, teraz sa takýto postup dostáva do zákona aj u nás ako povinnosť.
5. Parkovanie na chodníkoch
Navrhujeme upraviť znenie pravidla o parkovaní na chodníku tak, aby bolo jednoznačne uvedené, že parkovať na chodníku možno len na takom mieste, kde nebude dochádzať k jazde po chodníku, ale pôjde skutočne len o zaparkovanie na chodníku, ktorý susedí s cestou.
Odborník:
V zákone bola diera, ktorá umožňovala obísť stĺpiky zabraňujúce parkovaniu na chodníku pozdĺžnou jazdou a parkovať z druhej strany stĺpikov. Teraz bude takáto jazda zakázaná.
6. Menej papierovačiek pri evidencii
Postupne sa bude upúšťať od vypisovania papierových žiadostí pri evidenčných úkonoch vozidla na dopravnom inšpektoráte. Vypúšťa sa povinnosť vlastníka vozidla predkladať dopravnému inšpektorátu tie rozhodnutia okresného úradu, ktoré inšpektorátu už okresný úrad zaslal v elektronickej podobe. Rozširujú sa súčasné možnosti elektronického prihlasovania novozakúpených vozidiel.
Odborník:
Odbremení to občana od zbytočnej byrokracie tak, že už nemusí robiť úkony, ktoré spravil niekto iný, respektíve už spravil na inom štátnom orgáne.
7. Bez kontroly VIN čísiel
Zmena vypúšťa vykonávanie fyzického porovnávania údajov uvádzaných v dokladoch vozidiel s údajmi priamo na vozidle na dopravných inšpektorátoch.
Takéto kontroly identifikátorov vozidiel zabezpečujú pracoviská technických kontrol, ktoré je potrebné absolvovať v pravidelných lehotách. Rovnako vykonávajú kontrolu identifikátorov vozidiel aj pracoviská kontroly originality vozidiel, ktoré sú na túto činnosť patrične vybavené.
Odborník:
Ide o vývojovú zmenu, aby fyzickú kontrolu vykonával ten, kto je na ňu patrične technicky vybavený a za jej správne vykonanie aj zodpovedal.
8. Zadržanie dokladov a evidenčného čísla
Podľa návrhu, ak nebude uhradená pokuta uložená v rámci objektívnej zodpovednosti a policajt príde do kontaktu s daným vozidlom priamo na ceste, bude môcť zadržať doklady od vozidla a tabuľky s evidenčným číslom, čím sa znemožní ďalšia jazda vozidlom. Bude jedno, kto vozidlo šoféruje. Doklady vrátia až po zaplatení pokuty.
Odborník:
Bežná prax zo zahraničia, keď bol vodič priestupkovo riešený s tým, že prisľúbil pokutu zaplatiť, ale napokon ju nezaplatil. Teraz pri cestnej kontrole alebo riešení ďalšieho priestupku od neho budú žiadať doplatiť aj všetky predchádzajúce pokuty, inak bude mať ďalšiu jazdu znemožnenú.
9. Zmeny pri troch priestupkoch
Dnes hrozí vodičovi preskúšanie alebo návšteva lekára v prípade, ak za posledných 12 mesiacov trikrát spáchal závažný priestupok, za ktorý dostal pokutu aspoň 60 eur. Po novom by už výška udelenej pokuty nebola dôležitá.
Odborník:
Ide o zmenu v orientácii zápisu priestupkov, ako rozpoznať ich závažnosť. Teraz aj za menej závažný, ale často opakujúci sa priestupok bude možné nariadiť zdravotné preskúšanie.
10. Prísnejšie na začiatočníkov
Pre vodičov, ktorí majú vodičské oprávnenie kratšie ako dva roky, pripravila novela zmenu. Rezort vnútra im navrhuje dvojročné skúšobné obdobie.
Ak počas neho dvakrát spáchajú závažný priestupok alebo prekročia najvyššiu povolenú rýchlosť, budú musieť absolvovať doškoľovací kurz, navštíviť psychológa a preskúšanie na polícii. Ak aj potom spáchajú tretí závažný priestupok, príde na 6 mesiacov o vodičský. Ten budú môcť získať až po pol roku a po preukázaní spôsobilosti.
Odborník:
Ide o nástroj na prísnejšie posudzovanie mladých vodičov v snahe im pomôcť skôr, než sa stane vážna dopravná nehoda. Otázka je, ako sa to osvedčí v praxi.