Do programového vyhlásenia si zriadenie štátnych aerolíniek presadila SNS. Polemiku, ktorú tento zámer vyvolali mala rozlúsknuť štúdia, Ekonomickej univerzity, ktorú teraz ukázalo ministerstvo dopravy. Jej závery sú pomerne jednoznačné.
Analýza ráta s tým, že Slovensko si zaobstará pri spustení dopravcu dve lietadlá. Ako vhodné odporučili tzv. Embraer 190, ktorý odvezie 114 pasažierov. Navrhnutý letový poriadok zase predpokladá prevádzku 14 leteckých spojení - väčšinu z Bratislavy. Celkové ročné náklady odhadli na 49 miliónov eur.
Ekonómovia upozorňujú, že realisticky je nutné počítať v prvých rokoch so stratami v desiatkach miliónov eur a ani potom sa to nemusí prehupnúť do plusových čísiel. Aj po piatich rokoch by totiž aerolinky za týchto podmienok boli v strate a nedokázali si na seba zarobiť.
„Súhrnne tak možno konštatovať, že ani scenár zriaďovania dopravcu na trhových princípoch nie je z čisto ekonomicky objektívnych príčin ideálny,“ hovoria tvorcovia štúdie. Na druhej strane pripomínajú, že ak by sa lietadlám podarilo adaptovať na trhu, tak by sa straty mohli kompenzovať inými výhodami. „S nimi súvisí rozvoj turizmu, propagácia krajiny v zahraničí,“ dodávajú s tým, že by nemusel pokračovať odlev cestujúcich do susedných krajín.
Veľká konkurencia
Komentujú, že z celkového hľadiska by sa dopravca mal zamerať na „low-cost“ prepravu, ktorá však dokáže pritiahnuť aj biznis klientov. Lietadlá si môžeme kúpiť, ale aj prenajímať, čo by bolo o niečo lacnejšie. Podmienkou však je, aby štát do svojho podnikania nenalieval peniaze po jeho spustení, čo by bolo porušením pravidiel. Štúdia upozorňuje, že prevádzkovať rentabilnú leteckú spoločnosť je rizikové.
„Ani časť dnes už ustálených dopravcov sa v minulosti nevyhla obdobiam, v ktorých prechádzala zložitou ekonomickou situáciou,“ konštatujú s tým, že v našom regióne sa nachádza vyhrotená konkurencia. Ministerstvo dopravy pripomína, že o prípadnom spustení prevádzky rozhodne vláda. Dankovi národniari naznačujú, že ekonomické čísla a rentabilnosť dávajú v tomto prípade na druhú koľaj.
„V tomto projekte nejde o ziskovosť. Slovensko potrebuje vnútroštátne letecké spojenie Poprad - Košice - Bratislava. Sú to minimálne trasy pre rozvoj regiónov,“ uviedli zo SNS. Most ani Smer na otázky, či podporia zámer vybudovať štátne aerolínky, neodpovedali.
Bol by zázrak, ak by to fungovalo
Radovan Ďurana, ekonóm INESS
Z analýzy, ale aj zo sedliackeho rozumu dosť jasne vyplýva, že projekt národného leteckého prepravcu vyžaduje zázrak, aby nebol stratový. Stačí sa poučiť aj z českých skúseností, kde roky snáh o zachovanie národného prepravcu ČSA sa skončili jeho úplnou privatizáciou. V krajine, kde dve najväčšie mestá spojí vlak za necelých 5 hodín, sa len ťažko hľadá zmysel národného prepravcu.