O tom, či je ozaj potrebné mať zimné pneumatiky hádam už nepochybuje nikto, Nový Čas a AUTO BILD vám však poradia, na čo ešte za volantom myslieť pri takýchto teplotách.
1. Majte kompletnú výbavu
Vyhoďte z kufra všetky hlúposti a naložte doň zimnú výbavu. Ako minimum odporúčame: metličku na sneh (podľa zákona sa nesmie jazdiť so snehom na streche či kapote), škrabku na ľad, náplň do ostrekovačov, vreckové svietidlo, ťažné lano, deku či teplé oblečenie, kvalitné snehové reťaze a rozmrazovač. Ten ale noste pri sebe, pretože zavretý v aute vám zámky neuvoľní.
2. Tankujte plnú nádrž
Ak auto v mraze nechce naštartovať, problémom môže byť voda v palivovom potrubí. Do systému sa obvykle dostáva pri tankovaní formou vzdušnej vlhkosti, ktorá následne v nádrži skondenzuje. Preto v mrazoch nikdy netankujte po 5 či 10 litroch, ale naraz čo najviac paliva. Vodiči dieselových áut by mali v extrémne chladných dňoch čerpať prémiovú naftu, ktorá zvládne teploty až –40 °C. S bežnou naftou môžu byť problémy už pri –20 °C.
3. Nakrémujte všetky tesnenia
4. Ochráňte akumulátor
Počas krátkych jázd v mraze akumulátor nevyčerpávajte úlohami, ktoré nie sú nevyhnutné (napr. vyhrievania sedadiel). Ak cítite, že batéria stráca silu, ideálna je nabíjačka, ale pomôže aj dlhšia jazda. Ak ste už ostali stáť s vybitým akumulátorom, životobudičom môže byť aj plastová taška naplnená horúcou vodou. Položte ju navrch batérie a počkajte pár minút. Aj takéto zohriatie môže postačiť na naštartovanie.
Motor v mraze naštartujú káble
Auto nechce v zime naskočiť? Určite ho neroztláčajte, pretože by sa mohol roztrhnúť rozvodový remeň a fatálne by ste si poškodili motor. Použite štartovacie káble. Ak si môžete vybrať, kúpte radšej dlhšie káble (cca 4 m), pretože nie vždy môžete zaparkovať druhé vozidlo priamo pred auto s vybitou batériou. Majitelia áut s naftovými motormi by si mali vyberať také káble, ktoré dokážu preniesť štartovací prúd aspoň 500 A. Na pomoc pri štarte benzínového motora by mali stačiť aj 350-ampérové káble. Batérie oboch áut by mali mať rovnaké napätie a pri montáži káblov vypnite ich motory. Po zapojení káblov naštartujte auto s nabitou batériou a držte motor v stredných otáčkach. Potom skúste naštartovať auto s vybitou batériou.
1. Najprv plus
Začíname červeným káblom, ktorý pripojíme na kladný pól (+) vybitej batérie.
2. Plus nabitého auta
Druhý koniec červeného štartovacieho kábla pripojíme ku kladnému pólu (+) nabitej batérie.
3. Uchytenie na kostru
Čierny kábel pripojíme na neizolovanú kovovú časť karosérie auta s vybitou batériou (napr. blok motora).
4. Mínus batérie
Zoberieme druhý koniec čierneho kábla a pripneme ho k zápornému pólu (-) nabitej batérie.
Viac sa dočítate v novom AutoBilde
Ďalšie zaujímavé témy ako napríklad exkluzívne odhalenie troch nových modelov – Škoda Scala, Volkswagen Golf a Seat Leon, ktoré budú patriť k najpredávanejším na Slovensku, prináša nové vydanie magazínu AUTO BILD. Chcete vedieť, na ktoré autá si dať v zime pozor? Len v najnovšom vydaní motoristického magazínu nájdete veľký prehľad automobilov, ktoré najviac hrdzavejú. Porovnávací test štvorkoliek Nissan Navara, Renault Alaskan, VW Amarok a Mercedes-Benz X ukazuje, ktorý model je stále v obľúbenejšej triede pick-upov najlepší. Okrem toho sme sa detailne pozreli na skutočné výhody 12 kombi a SUV a zistili sme, ktoré typy vozidiel sú pre vás výhodnejšie.