Svojím občianskym preukazom s čipom sa musíte na portáli finančnej správy najprv zaregistrovať. Nový typ občianskeho preukazu s elektronickým čipom, takzvaná elektronická identifikačná karta, v skratke eID, a portál slovensko.sk však uľahčujú život aj nepodnikateľom. Viete, v čom všetkom vám eID pomôže a ako ju získať?
Čo je eID?
Elektronický občiansky preukaz s čipom.
Vydáme ešte 2 milióny eID
Podľa ministerstva vnútra malo ku koncu roku 2018 platný elektronický OP 2,8 milióna Slovákov a starým typom OP bez čipu disponovalo 1,7 milióna Slovákov. Úplné pokrytie elektronickými dokladmi sa predpokladá ku koncu roku 2021, a to kvôli elektronickému zdravotníctvu. Bude teda treba vydať elektronické doklady cca 2 miliónom osôb, ktoré nemajú elektronický doklad, a z toho asi 900-tisíc deťom do 15 rokov. Deti do 15 rokov a občania starší ako 65 rokov budú mať iný typ dokladu, ktorý bude slúžiť len na prístup do e-health. MV intenzívne pracuje na všetkých potrebných novelách príslušnej legislatívy.
1. Vybavenie eID
- Žiadosť o vydanie občianskeho preukazu s čipom je možné podať na ktoromkoľvek oddelení dokladov Okresného riaditeľstva Policajného zboru, nielen v mieste trvalého pobytu, pričom zmenou je možnosť dať si doručiť občiansky preukaz na ľubovoľnú adresu na území Slovenska. Vydanie občianskeho preukazu s čipom je spoplatnené sumou 4,50 eura.
- Pri podávaní žiadosti uvediete, že chcete aktivovať elektronický podpis.
- O zhotovení eID vám príde informačná SMS.
- Pri výbere si zadáte 3 rôzne čísla podľa vlastného výberu, ktoré budete postupne zadávať do čítačky.
- Okrem eID dostanete aj čítačku kariet, čo je malá biela škatuľka s USB káblom.
2. Aktivácia eID
- Doma si na bezpečnom počítači vyhľadáte stránku slovensko.sk, na pravej strane nájdete „Na stiahnutie“.
- Pripojte čítačku k počítaču a vložte do nej eID.
- Všetky potrebné programy stiahnete a nainštalujete - systém vás bude riadiť, celý proces je veľmi intuitívny.
- Po registrácii si vyberte, čo chcete/potrebujete urobiť. Pravdepodobne to bude aktivácia elektronickej schránky.
3. Ako podať daňové priznanie
- Nájdite stránku www.financnasprava.sk.
- Vpravo hore si vyberiete možnosť „Registrácia“.
- Riaďte sa pokynmi, celý proces je jednoduchý a zrozumiteľne vysvetľovaný.
- Po registrácii sa prihláste a z menu vyberte „Aplikácia eDane“.
- Opäť sa riaďte pokynmi.
Čo vybavíte s eID
1. Návrh na zápis, zmenu a výmaz údajov v obchodnom registri.
2. Výpis z obchodného registra
3. Ohlásenie živnosti
4. Žiadosť o výpis zo živnostenského registra
5. Výpis alebo odpis z registra trestov
6. Žiadosť o prevoddržby vozidla na inú osobu
7. Vydanie nového občianskeho preukazu s čipom
8. Prihlásenie na trvalý pobyt alebo na prechodný pobyt
9. Vydanie úradného výpisu matričného dokladu
10. Späťvzatie priezviska po rozvode
Medzi elektronické služby vo verejnom sektore patria napríklad: nahlasovanie zmien, podávanie žiadostí, sťažností, žalôb, aukcie, verejné obstarávanie, služby katastra, služby daňového úradu, eHealth (elektronické zdravotníctvo), eVoting (elektronické voľby a referendá) a podobne
Živnostníci, pozor!
Fyzická osoba - podnikateľ už môže daňové priznanie za rok 2018 podať iba elektronicky, takže eID potrebuje!
Nižšie poplatky on-line
So zaručeným elektronickým podpisom sa súdne poplatky za zápis do obchodného registra znižujú na polovicu, čiže namiesto 331,50 zaplatíte len 165,75 eura. Pri ohlasovaní živnosti je napríklad bezplatný každý predmet voľnej živnosti, hoci pri vybavovaní osobne na úrade zaplatíte 5 eur. Polovicu z poplatkov zaplatíte pri viazanej živnosti. Namiesto 15 eur zaplatíte za predmet 7,50 eura. Novinkou elektronických schránok je možnosť uhradiť niektoré správne alebo súdne poplatky kartou.