Mnohí sa pohybujú výlučne v zákulisí šoubiznisu, takže ich tváre ani mená nie sú známe. To však neznižuje ich obrovský vplyv.
1. Matthias Settele (52), generálny riaditeľ TV Markíza
Kto je to?
Rakúšan Matthias Settele pôsobí na európskom televíznom trhu viac ako dve desaťročia. Študoval nemeckú literatúru a históriu a jeho mediálne začiatky sú spojené s lokálnym rádiom a s televíziou vo Viedni. Pracoval ako novinár v rakúskej verejnoprávnej televízii, následne pôsobil ako riaditeľ pre obchodné záležitosti v nemeckej RTL, kde bol zodpovedný za vlastnú tvorbu. Pred nástupom do spoločnosti CME, ktorá vlastní televíziu Markíza, toho stihol ešte veľa a skúsenosti s východnou Európou mal napríklad počas svojho pôsobenia v chorvátskej RTL, kde viedol program a produkciu. Prednášal na vysokých školách vo Viedni a v Kolíne nad Rýnom a jeho konzultantská spoločnosť SetTele Entertainment sa venovala vývoju formátov a tiež poradenstvu pre miestne aj zahraničné televízie naprieč celou Európou. Aktuálne je zodpovedný za riadenie všetkých televíznych staníc skupiny CME na Slovensku.
Prečo 1. miesto?
Do našej najsledovanejšej televízie prišiel v roku 2013 a veľmi rýchlo pochopil zákonitosti slovenského televízneho sveta. Ako správny krok sa ukázal odchod Markízy z voľnej antény a ukončenie jej bezplatného šírenia, čím televízia pri udržaní si svojej pozície ušetrila a dojednala si tiež nové podmienky spolupráce s operátormi. Vlaňajšok pre Markízu, vrátane jej menších staníc Doma a Dajto, dopadol nad očakávania dobre, aj pokiaľ ide o sledovanosť - v obchodnej cieľovej skupine 12 - 54 rokov dosiahla priemerný celodenný trhový podiel 28,5 %, čo je o 1,5 % viac ako rok predtým. Pomohli jej k tomu seriálové trháky ako Oteckovia, Susedia, Horná Dolná či Sestričky, šou Tvoja tvár znie povedome, ale aj silné spravodajstvo.
2. Marcel Grega (40), generálny riaditeľ TV JOJ
Kto je to?
Má za sebou bohaté študijné a pracovné skúsenosti zo zahraničia. Marcel Grega zmaturoval na Nonnewaug High School v americkom Woodbury a magisterský titul v oblasti finančný manažment získal na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského v Bratislave. Pracoval v Newtown Savings Bank v americkom Newtone a v Capital Growth Management v Bostone. Skôr než v roku 2007 nastúpil na pozíciu výkonný finančný riaditeľ TV JOJ, pracoval pre sieť firiem PricewaterhouseCoopers. Po príchode do Jojky sa zároveň stal členom predstavenstva Slovenskej produkčnej, a. s. (vlastníka Jojky). V roku 2011 začal Grega pracovať už pre novú spoločnosť JOJ Media House, a. s., ako finančný riaditeľ.
Prečo 2. miesto?
Generálnym riaditeľom Jojky sa stal pred piatimi rokmi a podobne ako šéf Markízy Matthias Settele si svoju pozíciu s prehľadom stráži. JOJ Group, kam okrem Jojky patria aj menšie stanice Plus a WAU, vlani dosiahla v skupine 12 - 54 rokov priemerný celodenný trhový podiel 20,3 %. Je to takmer o dve percentá menej ako rok predtým, čo je znepokojujúce, no viacero programových pilierov stále funguje. Naša televízna dvojka má silné spravodajstvo, tradične vysoko je každoročne šou Česko Slovensko má talent a divákov baví Inkognito. Jojka je u nás jedinou komerčnou televíziou dostupnou aj vo voľnom vysielaní v DVB-T.
3. Michal Teplica (41), generálny riaditeľ News and Media Holding, a. s.
Kto je to?
Vyštudoval Ekonomickú univerzitu v Bratislave a v mediálnom biznise pôsobí šestnásť rokov. Pracoval ako Group Investment Director v mediálnej agentúre Starmedia Co a v nákupnom dome VivaKi Exchange Slovakia, v Zoznam.sk a v Rádiu Okey ako obchodný riaditeľ. Z mediálnej agentúry Media and Digital Services, ktorú založila spoločnosť Penta Investments prišiel do vydavateľského domu News and Media Holding, kam patrí vydavateľstvo Spoločnosť 7 plus, vydavateľstvo Trend a holding má tiež menšinový podiel v Petit Presse. Jeho generálnym riaditeľom sa stal koncom minulého roka.
Prečo 3. miesto?
Široké portfólio News and Media Holding (denník Plus jeden deň, týždenníky Plus 7 dní a Trend či mesačníky Emma, Zdravie a Záhradkár) sa vlani výrazne posilnilo o magazíny a ich webové stránky z vydavateľstva Ringier Axel Springer Slovakia. Pod spoločnú strechu tak pribudli mesačníky Eva, Geo, Auto Bild, Nový Čas Krížovky aj týždenníky Nový Čas pre ženy či Život, takže v súčasnosti je tento mediálny dom slovenskou jednotkou, pokiaľ ide o ponuku magazínov.