Niektoré tunajšie automobilky totiž už nehľadajú ľudí do výroby. Ako je to možné? Akým problémom továrne čelia a čo môže priniesť blízka budúcnosť? Fáza, keď automobilky naberali pracovnú silu, je pravdepodobne na konci. Kia Motors Slovakia k 1. februáru zruší tri desiatky pracovných miest vo výrobe, bratislavský Volkswagen ide znížiť počet pracovných zmien.
Žilinská automobilka bez okolkov priznáva, že k prepusteniu 27 zamestnancov ju viedol konštantný pokles záujmu o autá na naftu. „Vlani sme vyrobili o 35 percent menej naftových motorov ako v roku 2017,“ tvrdí jej hovorca Jozef Bačé. Bratislavský závod hovorí o optimalizácii. Výroba SUV sa zúži zo štyroch na tri zmeny a malé autá sa budú vyrábať len v jednej zmene.
Podľa neoficiálnych informácií sa to dotkne asi tisícky pracovníkov. Polovicu z nich tvoria zamestnanci závodu Audi Hungaria, ktorí sa vrátia domov. Na istote ľuďom v Bratislave nepridáva ani štrajk v sesterskom závode v Győri. Včera nenastúpili na rannú, poobednú ani nočnú zmenu.
Kam to speje?
Ešte vlani sa zdalo, že všetko je v poriadku. Produkcia vozidiel sa šplhala k ďalším rekordom. „Bilancia uplynulého roka dopadla veľmi dobre. Treba si však uvedomiť, že automobilový priemysel čakajú v krátkej budúcnosti významné zmeny,“ tvrdí prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek.
Jednak to súvisí s automatizáciou a robotizáciou výroby, jednak sa stupňuje regulácia. Čoraz prísnejšie limity emisií oxidu uhličitého nútia automobilky k vysokým investíciám do elektromobility. „Musíme sa pripraviť aj na zníženie zamestnanosti,“ dodáva Matušek.
V zahraničí sa rozbieha výroba elektrických áut, v Maďarsku a Poľsku už vyvíjajú elektrické batérie. „Bez ďalších investícií sa nám ľahko môže stať, že ostaneme mimo hlavného prúdu vývoja, a hoci to nebude tento rok a ani o dva, naše automobilky by mohli postupne začať strácať konkurencieschopnosť,” tvrdí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.
Hrozí v dohľadnom čase obmedzenie výroby či prepúšťanie?
Chystáme sa na horšie časy
Volkswagen Slovakia
Eric Reuting, člen predstavenstva
Nasadzujeme niekoľko opatrení na zabezpečenie dlhodobej perspektívy. Pri úprave pracovných zmien budeme postupovať s vedomím sociálnej zodpovednosti. Spoločnosť predpokladá nasadenie spolupracovníkov v sesterských závodoch v okolí či návrat kolegov z Audi Hungaria do materskej spoločnosti.
Bez manažérov: 1 854 €
Budeme pozorne sledovať
Kia Motors Slovakia
Jozef Bačé, hovorca spoločnosti
Minulý rok sme vyrobili o 35 % naftových motorov menej ako v roku 2017, pričom dopyt po nich naďalej neustále klesá. Spoločnosť v tejto chvíli neplánuje ďalšie organizačné zmeny. Budeme však pozorne vyhodnocovať vývoj objednávok dieselových motorov a v prípade potreby pružne upravovať výrobný plán.
Výroba: 1 570 €
Plánujeme vyššiu produkciu
Groupe PSA Slovakia
Peter Švec, hovorca spoločnosti
Trnavská automobilka v tomto roku neplánuje znižovanie počtu zamestnancov. Ak sa na trhu nič zásadné neudeje, plánujeme vyššiu produkciu ako v roku 2018. Dlhodobo pracujeme na viacerých opatreniach, ktoré majú ambíciu zachovať našu konkurencieschopnosť napriek mnohým závažným výzvam.
Výroba: 1 106 €
Ešte sa len rozbiehame
Jaguar Land Rover Slovakia
Miroslava Remenárová, Corporate Affairs Manager
Práve v týchto dňoch naplno rozbiehame druhú vlnu náborovej kampane, ponúkneme kariérne príležitosti pre 850 zamestnancov. V priebehu tohto roka by sme spustili druhú pracovnú zmenu. Celková investícia predstavuje 1,4 miliardy eur a je dlhodobá.
Výroba: 1 000 – 1 800 €
Čo komplikuje produkciu áut
1. Sprísnenie testovania emisií
V Európskej únii (EÚ) sa začali uplatňovať nové pravidlá testovania emisií. Presadzuje sa elektromobilita. „Tlak na drastické znižovanie emisií pod hrozbou likvidačných pokút tlačí automobilky k urýchlenej elektrifikácii. Nehovoriac o vysokých investíciách, na ktoré sa musia pripraviť,“ tvrdí výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor.
2. Úbytok záujmu o malé autá
Klesá nielen dopyt po autách na naftu, ale aj po malých vozidlách. Z údajov o registrácii nových áut v predchádzajúcich troch rokoch vyplýva dramatický nárast SUV. „Od minulého roka je táto kategória už jasne na špici pred nižšou strednou triedou a malými autami,“ dodáva prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek.
3. Geopolitická situácia
Odchod Veľkej Británie z EÚ bez dohody by mohol našim automobilkám zasadiť tvrdý úder. Každé siedme auto vyrobené na Slovensku smeruje na Ostrovy. „V prípade tvrdého brexitu by Veľká Británia čelila ďalšiemu ochladeniu ekonomiky, a tým by klesol jej dopyt po dovozoch,“ upozorňuje šéfekonóm spoločnosti CentralNic Vladimír Vaňo.
4. Rast personálnych nákladov
Zaviedlo sa mzdové zvýhodnenie za prácu cez víkend, zvyšujú sa príplatky za prácu v noci, zavádzajú sa rekreačné poukazy. „Rastúce náklady sa negatívne prejavujú najmä vo výrobnom sektore, kde slovenské podniky súperia predovšetkým s konkurenciou z ostatných krajín EÚ,“ varuje Gregor z Klubu 500.
5. Vysoké ceny elektriny
Tunajší priemysel ťažia aj vysoké ceny elektriny. Klub 500 vyčíslil, že v roku 2018 slovenské priemyselné podniky platili tretiu najvyššiu sadzbu za MWh s daňami zo všetkých krajín Európskej únie. Tento rok sa problém ešte vyhrotí. Vzhľadom na vývoj cien na svetových trhoch si za energie priplatíme.