Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Kia prepúšťa, vo Volkswagene sa bude robiť menej: Dve automobilky zastavujú nábor ľudí

Kia prepúšťa, vo Volkswagene sa bude robiť menej: Dve automobilky zastavujú nábor ľudí

Zdroj: anc

Reklama
Logo Nový ČasLogo Nový Čas

Hľadáte si prácu v automobilovom priemysle? Napriek tomu, že ekonomika Slovenska má výborné vyhliadky, sa vám môže stať, že už nenarazíte na takú ponuku, akú si predstavujete.

Niektoré tunajšie automobilky totiž už nehľadajú ľudí do výroby. Ako je to možné? Akým problémom továrne čelia a čo môže priniesť blízka budúcnosť? Fáza, keď automobilky naberali pracovnú silu, je pravdepodobne na konci. Kia Motors Slovakia k 1. februáru zruší tri desiatky pracovných miest vo výrobe, bratislavský Volkswagen ide znížiť počet pracovných zmien.

Žilinská automobilka bez okolkov priznáva, že k prepusteniu 27 zamestnancov ju viedol konštantný pokles záujmu o autá na naftu. „Vlani sme vyrobili o 35 percent menej naftových motorov ako v roku 2017,“ tvrdí jej hovorca Jozef Bačé. Bratislavský závod hovorí o optimalizácii. Výroba SUV sa zúži zo štyroch na tri zmeny a malé autá sa budú vyrábať len v jednej zmene.

Podľa neoficiálnych informácií sa to dotkne asi tisícky pracovníkov. Polovicu z nich tvoria zamestnanci závodu Audi Hungaria, ktorí sa vrátia domov. Na istote ľuďom v Bratislave nepridáva ani štrajk v sesterskom závode v Győri. Včera nenastúpili na rannú, poobednú ani nočnú zmenu.

Kam to speje?

Ešte vlani sa zdalo, že všetko je v poriadku. Produkcia vozidiel sa šplhala k ďalším rekordom. „Bilancia uplynulého roka dopadla veľmi dobre. Treba si však uvedomiť, že automobilový priemysel čakajú v krátkej budúcnosti významné zmeny,“ tvrdí prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek.

Jednak to súvisí s automatizáciou a robotizáciou výroby, jednak sa stupňuje regulácia. Čoraz prísnejšie limity emisií oxidu uhličitého nútia automobilky k vysokým investíciám do elektromobility. „Musíme sa pripraviť aj na zníženie zamestnanosti,“ dodáva Matušek.

V zahraničí sa rozbieha výroba elektrických áut, v Maďarsku a Poľsku už vyvíjajú elektrické batérie. „Bez ďalších investícií sa nám ľahko môže stať, že ostaneme mimo hlavného prúdu vývoja, a hoci to nebude tento rok a ani o dva, naše automobilky by mohli postupne začať strácať konkurencieschopnosť,” tvrdí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Hrozí v dohľadnom čase obmedzenie výroby či prepúšťanie?

Chystáme sa na horšie časy

Volkswagen Slovakia

Eric Reuting, člen predstavenstva

Nasadzujeme niekoľko opatrení na zabezpečenie dlhodobej perspektívy. Pri úprave pracovných zmien budeme postupovať s vedomím sociálnej zodpovednosti. Spoločnosť predpokladá nasadenie spolupracovníkov v sesterských závodoch v okolí či návrat kolegov z Audi Hungaria do materskej spoločnosti.

Bez manažérov: 1 854 €

Budeme pozorne sledovať

Kia Motors Slovakia

Jozef Bačé, hovorca spoločnosti

Minulý rok sme vyrobili o 35 % naftových motorov menej ako v roku 2017, pričom dopyt po nich naďalej neustále klesá. Spoločnosť v tejto chvíli neplánuje ďalšie organizačné zmeny. Budeme však pozorne vyhodnocovať vývoj objednávok dieselových motorov a v prípade potreby pružne upravovať výrobný plán.

Výroba: 1 570 €

Plánujeme vyššiu produkciu

Groupe PSA Slovakia

Peter Švec, hovorca spoločnosti

Trnavská automobilka v tomto roku neplánuje znižovanie počtu zamestnancov. Ak sa na trhu nič zásadné neudeje, plánujeme vyššiu produkciu ako v roku 2018. Dlhodobo pracujeme na viacerých opatreniach, ktoré majú ambíciu zachovať našu konkurencieschopnosť napriek mnohým závažným výzvam.

Výroba: 1 106 €

Ešte sa len rozbiehame

Jaguar Land Rover Slovakia

Miroslava Remenárová, Corporate Affairs Manager

Práve v týchto dňoch naplno rozbiehame druhú vlnu náborovej kampane, ponúkneme kariérne príležitosti pre 850 zamestnancov. V priebehu tohto roka by sme spustili druhú pracovnú zmenu. Celková investícia predstavuje 1,4 miliardy eur a je dlhodobá.

Výroba: 1 000 – 1 800 €

Čo komplikuje produkciu áut

1. Sprísnenie testovania emisií

V Európskej únii (EÚ) sa začali uplatňovať nové pravidlá testovania emisií. Presadzuje sa elektromobilita. „Tlak na drastické znižovanie emisií pod hrozbou likvidačných pokút tlačí automobilky k urýchlenej elektrifikácii. Nehovoriac o vysokých investíciách, na ktoré sa musia pripraviť,“ tvrdí výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor.

2. Úbytok záujmu o malé autá

Klesá nielen dopyt po autách na naftu, ale aj po malých vozidlách. Z údajov o registrácii nových áut v predchádzajúcich troch rokoch vyplýva dramatický nárast SUV. „Od minulého roka je táto kategória už jasne na špici pred nižšou strednou triedou a malými autami,“ dodáva prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek.

3. Geopolitická situácia

Odchod Veľkej Británie z EÚ bez dohody by mohol našim automobilkám zasadiť tvrdý úder. Každé siedme auto vyrobené na Slovensku smeruje na Ostrovy. „V prípade tvrdého brexitu by Veľká Británia čelila ďalšiemu ochladeniu ekonomiky, a tým by klesol jej dopyt po dovozoch,“ upozorňuje šéfekonóm spoločnosti CentralNic Vladimír Vaňo.

4. Rast personálnych nákladov

Zaviedlo sa mzdové zvýhodnenie za prácu cez víkend, zvyšujú sa príplatky za prácu v noci, zavádzajú sa rekreačné poukazy. „Rastúce náklady sa negatívne prejavujú najmä vo výrobnom sektore, kde slovenské podniky súperia predovšetkým s konkurenciou z ostatných krajín EÚ,“ varuje Gregor z Klubu 500.

5. Vysoké ceny elektriny

Tunajší priemysel ťažia aj vysoké ceny elektriny. Klub 500 vyčíslil, že v roku 2018 slovenské priemyselné podniky platili tretiu najvyššiu sadzbu za MWh s daňami zo všetkých krajín Európskej únie. Tento rok sa problém ešte vyhrotí. Vzhľadom na vývoj cien na svetových trhoch si za energie priplatíme.

Autor: Nový Čas, Jozef Čavojec, Ivan Šuplata

Vyberáme pre Vás niečo viac

Súvisiace