Uviedol to po zverejnení výsledkov testovania piatakov poslanec Národnej rady SR Branislav Gröhling (SaS). Pripomenul, že žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia mali v matematike takmer o 40 percentuálnych bodov menej než ostatní žiaci. Takisto výrazne zaostávali v slovenčine.
Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia dosiahli v teste z matematiky priemernú úspešnosť 22,9 percenta, u žiakov zo sociálne zvýhodneného prostredia to bolo v priemere 60,9 percenta.
"Už niekoľký rok po sebe sa nám ukazuje, že naše školstvo sa nedokáže postarať o týchto žiakov. Pritom sociálna vláda by mala žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia podávať pomocnú ruku, ale to sa vôbec nedeje," uviedol Gröhling. Zlepšenie by podľa neho nastalo, keby školy dostali všetkých asistentov, o ktorých opakovane žiadajú, spolu so špeciálnymi či sociálnymi pedagógmi.
"Na Slovensku chýba systematická príprava učiteľov na prácu práve s týmito deťmi. Tento problém môže ovplyvniť celý budúci život spomenutých žiakov," poznamenal poslanec. Zároveň sa zamyslel, že ak títo žiaci nezvládnu učivo prvého stupňa základných škôl, ako budú pokračovať na druhom stupni. "Týchto žiakov musí štát podchytiť a postarať sa o ich vzdelanie, ak nechce, aby nám tu v budúcnosti vyrastali masy nezamestnateľných ľudí," dodal.
Aj podľa poslankyne NR SR Zuzany Zimenovej (SaS) Slovensko dlhodobo hazarduje s potenciálom detí z tých najzraniteľnejších skupín. "Rok čo rok sa dozvedáme o alarmujúco zlých vzdelávacích výsledkoch detí z najchudobnejšieho prostredia. Chýba im podpora pri vzdelávaní doma a navyše v školách nemajú učitelia ani potrebný odborný servis na to, aby ich mohli potiahnuť a rozvíjať vzdelávací potenciál každého dieťaťa bez ohľadu na sociálne zázemie," uzavrela.
Do celoslovenského testovania piatakov sa 21. novembra 2018 zapojilo 46.360 žiakov na 1487 základných školách, počas ktorého dosiahli priemerne v teste z matematiky 59,3 percenta a zo slovenského jazyka a literatúry 58,4 percenta.