Napriek tomu Slováci nemusia panikáriť, tempo rastu tzv. hrubého domáceho produktu bude naďalej jedným z najvyšších v Európskej únii. Nový Čas zisťoval, čo je za spomalením rastu slovenského hospodárstva a ako sa to dotkne peňaženiek bežných Slovákov.
Kažimír tvrdí, že zlepšovanie alebo zhoršovanie ekonomiky nezávisí až tak od nás. Najnovší odhad hovorí, že rast hospodárstva bude okolo štyroch percent, čo znamená pokles o niekoľko desatín oproti očakávaniam. Tento fakt ovplyvnili najmä zahraničné vplyvy, ako sú obavy z obchodných vojen a spomaľovanie ekonomiky Nemecka.
„Zvoľnenie prichádza so slabnúcim dopytom v zahraničí, no nová automobilová výroba a trh práce by mali ekonomiku podporiť. Zvýšenie platových taríf vo verejnej správe sa spolu s rýchlym rastom miezd v súkromnom sektore pretaví do vyššej spotreby domácností,“ píšu analytici z Inštitútu finančnej politiky. Pripomínajú, že najviac nás ťahali investície spoločnosti Jaguar Land Rover a samospráv.
Čo vplýva negatívne
- možný tvrdý brexit
- slabší dopyt po automobiloch v zahraničí
- výraznejšie spomalenie trhu práce
- možné obchodné vojny s Čínou
Čo čaká Slovensko
- 30-tisíc nových pracovných miest (polovica v sektore trhových služieb)
- zníži sa počet Slovákov pracujúcich v zahraničí
- bude pokračovať trend prílevu pracovníkov zo zahraničia (v súčasnosti 70-tisíc cudzincov)
- Slovensko budú ťahať najmä produkcia a vývoz automobilov
- mzdy stúpnu takmer o 7 %
- najviac vzrastú platy v súkromnom sektore - najmä v priemysle
- nahor pôjdu aj ceny - o 2,6 % - netýka sa to pohonných látok, ktorých hodnota klesne
Ak Nemci šliapnu na brzdu, ovplyvní to aj nás
Nemecko je naším najdôležitejším obchodným partnerom, keďže do tejto krajiny smeruje viac ako pätina nášho celkového exportu. Ak nemecká ekonomika šliapne na brzdu, prejaví sa to aj v spomalení slovenskej ekonomiky. Jedným z najzasiahnuteľnejších odvetví by bol automobilový priemysel.
Vláda nevyužila priestor na reformy
Zhoršenie výhľadu potvrdzuje, že dobré časy nemusia trvať večne. Vláda sa nepripravuje na zhoršenie ekonomickej situácie dostatočne rýchlym znižovaním verejného dlhu a nevyužíva priestor na uskutočnenie reforiem, ktoré sú nutné na udržanie hospodárskeho rastu SR.
„Export sa zrýchľoval vďaka automobilovému priemyslu v druhom polroku, keď výraznejšie stúpla nová produkcia vo Volkswagene,“ hovoria Kažimírovi analytici. V súčasnosti spomínajú najmä opakovanie roku 2012, keď sa takisto spomalila ekonomika EÚ, no Slovensko podržal vývoz automobilov.
Analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová vysvetľuje, že hlavným dôvodom zníženia rastu ekonomiky sú externé vplyvy. „Čím viac sa podarí externé riziká zmierniť alebo úplne obmedziť, tým jemnejší dosah to bude mať aj na náš rast,“ konštatuje Muchová.