Pri takmer 550 000 vypravených vlakoch nie je podľa slov predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa spoločnosti Filipa Hlubockého štatisticky možné, aby niektoré spoje nemeškali. "Navyše, na nehody či iné mimoriadnosti sa pripraviť nedá, veď za rok 2018 sme mali 970 zrážok so zverou, automobilmi či ľuďmi v koľajisku," dodal.
Oproti predchádzajúcemu roku prišlo do cieľa načas o vyše 5000 vlakov viac. Najväčší podiel na celkovom meškaní vlakov z hľadiska počtu minút mali v minulom roku cudzie vplyvy, a to 63,16 %. Meškanie spôsobené Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) predstavovalo podľa Kováča 19,76 % a 17,09 % minút bolo spôsobených ZSSK.
Najčastejším dôvodom oneskorenia v prípade meškaní z viny ZSSK bola zvýšená frekvencia cestujúcich, teda výstup a nástup. Druhou najčastejšou príčinou je prechodné zníženie traťovej rýchlosti. Na treťom mieste boli cudzie vplyvy. Príčinou oneskorenia vlakov bývajú aj nehodové udalosti. Najtragickejším mesiacom minulého roka bol január, počas ktorého pod kolesami vlaku prišlo o život osem osôb. Kováč pripomenul, že k významným faktorom ovplyvňujúcim pravidelnosť vlakovej dopravy je aj počasie. Pod meškania sa pritom podpísalo aj niekoľko mimoriadnych nehôd.
ZSSK zároveň podľa Hlubockého modernizuje vozový park a na trate nasadzuje stále novšie vozidlá. "Úspešne sme dotiahli do konca najväčší tender v našej histórii s elektrickými jednotkami i komplikovaný tender pre dieselovú trakciu. Prvé vlaky prídu na stredné Slovensko už tento rok. Ich spoľahlivosť je zmluvne výrazne posilnená," priblížil.
Meškania vlakov sú často spôsobené objektívnymi príčinami, ktorými sú najčastejšie:
- sledy vlakov (zmeškané vlaky odstavia alebo zablokujú na trase iné vlaky),
- cielene vyvolané meškania (čakanie prípojných vlakov na zmeškané vlaky),
- výluky (stavebné práce realizované Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) na mnohých úsekoch železničných tratí)
- nehodové udalosti (strety s automobilmi, lesnou zverou či, žiaľ, osobami).
Najväčší podiel na celkovom meškaní vlakov z hľadiska počtu minút mali v roku 2018 cudzie vplyvy (63,16 % - sledy, vyvolané meškania), 19,76 % bolo meškanie z viny ŽSR a 17,09 % zameškaných minút bolo z viny ZSSK. V prípade viny ZSSK meškali vlaky v roku 2018 meškali z dôvodu zvýšenej frekvencie cestujúcich (nástup a výstup – napríklad veľký počet cestujúcich, nerovnomerné nastupovanie do vlaku, nastupovanie s rôznou výbavou – lyže, bicykle, atď.), a to v počte 179 474 prípadov v celkovej výške 224 177 minút (cca 3 736 hodín). Druhou najčastejšou príčinou nedochvíľnosti vlakov ZSSK je prechodné zníženie traťovej rýchlosti, ktoré spôsobilo vyše 173-tisíc meškaní v celkovej výške 280 546 minút (asi 4 675 hodín). Na treťom mieste skončili cudzie vplyvy. Tento dôvod meškaní sa vyskytol v 132 285 prípadoch v celkovej výške 157 085 minút (2 618 hodín).