Niektorí zamestnanci dokonca tvrdia, že má skončiť vo fabrike až 3 000 ľudí. Čo na to vraví spoločnosť a ako situáciu vidia odborári? Klesajúci dopyt po nových autách je nielen na európskom trhu, ale menej vozidiel predávajú aj automobilky v Rusku či Číne, kam vyvážali najmä SUV-čka. V továrni VW v hlavnom meste sa vyrábajú práve luxusné terénne vozidlá.
V posledných mesiacoch sa však rysuje kríza naprieč celým priemyslom a automobilky bijú na poplach. Obavy majú aj pracovníci fabriky Volkswagen. „Povedali nám že 3 000 ľudí skončí, najskôr agentúrni a tí, ktorým končia zmluvy. Nevieme, kde je pravda,“ znel jeden z anonymných príspevkov na sociálnej sieti.
Sú však aj takí, ktorí o prácu strach nemajú. „Ja sa určite nebojím. Nie nadarmo je VW stabilný zamestnávateľ. Podľa mňa podnik určite nebude ľudí prepúšťať," povedal zamestnanec Marcel Hudeček, ktorý v závode pracuje vyše 20 rokov. Zamestnancov spoločnosti informovali o aktuálnej situácii v súvislosti s úpravou zmenových modelov.
O jednu zmenu menej
Automobilka upravuje zmeny, s čím súvisia opatrenia, ktoré budú mať vplyv na väčší počet pracovníkov. „Ide napríklad o nasadenie spolupracovníkov v sesterských závodoch koncernu Volkswagen, návrat kolegov z Audi Hungaria späť do ich materskej spoločnosti či nenahrádzanie prirodzenej fluktuácie zamestnancov. Popritom plánujeme selektívne predlžovať zmluvy na dobu určitú a reštriktívnejšie nasadzovať agentúrnych zamestnancov,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Volkswagen Lucia Kovarovič Makayová.
V závode príde v priebehu roka k zníženiu o jednu zmenu v oboch segmentoch. „V segmente SUV sa spoločnosť prinavráti k štandardnému 3-zmenovému modelu. V segmente malých mestských vozidiel sa uskutoční úprava z dvojzmenovej prevádzky na jednozmenovú,“ dodala. Člen Dozornej rady Volkswagenu Zoroslav Smolinský odmieta veľké prepúšťanie. Podľa neho sa hľadajú opatrenia, ako ľuďom zabezpečiť prácu. Jedným z mnohých je aj zriadenie interného úradu práce priamo v závode, kde budú pomáhať s hľadaním práce. Vyžaduje si to však čas. „S každým človekom bude robený pohovor, nakoľko sú tu ľudia cez agentúry, na dohodu alebo na dobu určitú. Kvalifikácia týchto ľudí nebola zadarmo a bola by škoda prísť o kvalifikovaný personál,“ dodal Smolinský.
O kvalifikovaných ľudí je stále záujem
Eric Reuting, člen predstavenstva Volkswagen pre personálnu oblasť
Ohlasujú sa nám rôzne spoločnosti ako Jaguar a Land Rover, ktoré majú záujem o našich pracovníkov a takto im sprostredkujú možnosť pokračovať aj naďalej vo svojej práci.