Podnikateľom nepribudne len nová povinnosť, ale aj nové riešenie pokladníc, ktoré im môžu uľahčiť život. Ako pokladnice budú totiž môcť využívať nielen klasické elektronické RP, ale aj tablet, mobil či počítač. Starosť s výmenou pokladne nebudú mať majitelia virtuálnej RP, keďže sú už online napojení na systém finančnej správy. Od 1. 4. budú mať túto povinnosť všetci noví používatelia pokladníc. Projekt začne celoplošne fungovať od 1. 7. 2019.
Transparentnosť aj inovácie
Štát očakáva, že online pripojenie do systému finančnej správy priniesie zvýšenie transparentnosti výberu daní. Podnikatelia zase očakávajú zjednodušenie komunikácie so štátom, ale aj potenciál pre inovácie či jednoduché ovládanie. Všetky bločky z pokladníc budú po novom obsahovať aj QR kód, ktorý jednoduchým spôsobom umožní overiť pravosť a platnosť podkladničného dokladu. „Cieľom online napojenia registračných pokladníc na portál finančnej správy je zabrániť podvodom pri evidovaní tržieb. Kontrolami finančnej správy sa zistilo, že sa v praxi používajú neautorizované pokladnice, upravujú sa pokladničné výkazy a pokladničné doklady alebo sa poškodzujú dátové úložiská,“ vysvetlila Mária Sameková, členka prezídia Slovenskej komory daňových poradcov.
Nová povinnosť – nová starosť?
„Starosť s výmenou pokladne nebudú mať majitelia virtuálnej registračnej pokladne. Ich nečaká žiadna zmena ani prechod na iný systém, keďže už sú online napojení na systém finančnej správy. V súčasnosti sa používa asi 40 000 VRP,“ uviedla Mária Sameková. Podľa údajov finančnej správy a Slovenskej komory daňových poradcov je v súčasnosti v prevádzke vyše 230 000 elektronických registračných pokladníc. Okolo 90 000 kusov budú podnikatelia prispôsobovať cez aktualizáciu softvéru.
Česko prešlo na eKasu pred 2 rokmi
V Českej republike už systém elektronickej evidencie tržieb (EET), teda eKasy, platí od decembra 2016. Zavedenie systému so sebou prinieslo aj viacero výhod. „České reštaurácie po štarte elektronickej evidencie tržieb začali výrazne viac prijímať platby kartou,“ povedal výkonný riaditeľ Asociácie prevádzkovateľov mobilných sietí v Česku, Jiří Grund. Nutnosť online pripojenia využili tamojší mobilní operátori, ktorí priniesli ucelené riešenia. „Aj na tomto trhu došlo k liberalizácii, ktorá mala za následok zníženie cien registračných pokladní,“ doplnil Grund. Na systéme elektronickej evidencie už funguje aj Chorvátsko od 2013.
eKasa na Slovensku
Systém eKasy založený na skúsenostiach z Českej republiky a Chorvátska prinesie na Slovensko aj operátor O2. Okrem kompletného riešenia pokladne, POS terminálu a tlačiarne odskúšaného na českom aj chorvátskom trhu vie operátor poskytnúť, samozrejme, automatické pripojenie na dátovú sieť. „Sme pripravení ponúknuť podnikateľom komplexné riešenie eKasy, ktoré zahŕňa nielen pripojenie, ale aj zariadenia spolu s doplnkovou výbavou. Využívame pri tom skúsenosti z Česka a Chorvátska prispôsobené pre rôznych podnikateľov – od drobných živnostníkov až po veľké prevádzky,“ hovorí Tomáš Masár, riaditeľ stratégie O2.
Pripojenie na sieť
Pripojenie O2 zabezpečí prostredníctvom svojej siete, ktorá je dostupná pre vyše 99,3 % populácie. „Ako operátor vieme zabezpečiť pripojiteľnosť. Okrem toho sme sa rozhodli, že dáta potrebné na komunikáciu s finančnou správou poskytneme zadarmo aj na iných službách, s cieľom prispieť na vlastné náklady k rozvoju digitalizácie. Našim cieľom je, aby prechod na eKasu bol pre podnikateľov bezproblémový, preto chceme čo najviac vyjsť podnikateľom aj štátu v ústrety a nespoplatňovať prenesené dáta pri komunikácii s finančnou správou,“ vyhlásil Tomáš Masár.
Cena pod očakávania
Až tretina podnikateľov očakáva vysoké vstupné náklady – 200 až 1000 eur, pričom vyše 20 % si myslí, že náklady budú vyššie ako 300 eur. „Našim cieľom je, aby sme prišli s najvýhodnejším riešením, ktoré podnikateľov nielenže nezaťaží, ale odbremení od rôznych povinností. Tým je aj úvodná platba, ktorá bude predstavovať 2 eurá a zvyšok umožníme podnikateľovi platiť formou splátok,“ hovorí Tomáš Masár.
Mesačná platba za eKasu bude 25 eur, v čom je zarátaná splátka zariadenia (5eur/mes.) a celková služba eKasy (licencia za softvér, chránené úložisko, aktualizácie, technická podpora a pripojenie zariadenia). Cena zariadenia pri platbe v hotovosti je 218 eur, ktorú si zákazník môže znížiť ešte o bonus vo výške 96 eur pri jej dvojročnom využívaní.
V tomto momente prebieha certifikácia zariadenia finančnou správou a O2 by zariadenie chcelo dať podnikateľom k dispozícii koncom marca, t. j. ešte pred vznikom povinnosti 1. apríla 2019.