Seriál je plný rasizmu, homofóbie a sexu, no predovšetkým srší humorom.
Homosexuál preoperovaný na ženu čelí nenávisti vlastného brata aj celého okolia. Rómovia sú zobrazení ako zlodeji a povaľači. Exkomunikovaný farár aj so svojimi kumpánmi neustále vysedáva v krčme, aby v alkoholickom opare vyriešili svoje i miestne problémy. Aj o tom je Most!, ktorý spravil rekordne rýchlo z menej známych či neznámych hercov hviezdy najvyššieho rangu, rozpútal vášne a rozdelil českých divákov na dva tábory. Ostrí kritici o ňom tvrdia, že je povrchný, prvoplánový a zbytočne vulgárny.
Nadšení fanúšikovia ho, naopak, považujú za seriál roka, zábavný, provokujúci, so skvelými hláškami... Jojku skupina negatívne naladených krikľúňov zjavne netrápi a vidí v ňom veľký potenciál... „Ide o najúspešnejší seriál posledných rokov v Českej republike, ktorý získava veľkú sledovanosť, ale aj sympatie najmä vďaka témam, ktoré spracúva, ako napríklad naša nezmieriteľnosť s inakosťou. Seriál sa nám veľmi páči,“ povedala nám hovorkyňa Jojky Lucia Kulihová, podľa ktorej ťažko predpokladať, že bude u nás Most! rovnako úspešný ako v krajine svojho vzniku. „Radi by sme však našim divákom ponúkli seriál, ktorý nemá zatiaľ v televíznej tvorbe na Slovensku a v Čechách obdobu. Sme naozaj presvedčení, že Most! patrí aj na slovenské obrazovky,“ dodala.
Unikátne mesto
Názov Most! nie je metaforický ani poetický, osemdielny seriál sa totiž odohráva v rovnomennom meste v severných Čechách. Stojí za ním dvojica Jan Prušinovský - Petr Kolečko. Prvý menovaný sa postaral o réžiu rovnako ako vo filmoch František je děvkař či Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka. Druhý mal na starosti scenár a jeho prácu môžete poznať z filmov Padesátka či Masaryk a pre Jojku pripravuje seriál Hrobári.
Prečo umiestnili svoj seriál práve do na prvý pohľad nezaujímavého Mostu? „Pochádza odtiaľ moja manželka a krčmu Severka (schádza sa v nej osadenstvo seriálu, pozn. red.) som navštevoval so svokrom. Postavy sú inšpirované skutočnými predobrazmi. Teda niektoré. To je dôvod, prečo je to v Moste,“ povedal pre Českú televíziu P. Kolečko a J. Prušinovský dodal: „Most je rýdzo robotnícke mesto, a preto má svoju nezameniteľnú filozofiu. Vizuálne je unikátne, pretože vyrástlo na zelenej lúke počas niekoľkých rokov ako náhrada za zbúraný starý Most.“
Trochu debil
Hlavným hrdinom seriálu je čerstvo nezamestnaný Luděk Říha, ktorý spolu s ostatnými vydedencami najradšej filozofuje nad pohárikom v miestnej krčme štvrtej cenovej skupiny. „Luďka veľmi charakterizovať nechcem. Svoj názor naňho, samozrejme, mám, ale nechal by som to na divákovi. Avšak dúfam, že nie je úplne beznádejný, ja by som mu dal druhú, tretiu aj štvrtú šancu. Dať mu len druhú je totiž v jeho prípade málo. On je trochu debil, takže si myslím, že by to mohla byť postava dosť obľúbená,“ povedal jeho herecký predstaviteľ Martin Hofmann.
Rasizmus bez logiky
Prirodzene, mnohí diváci reagujú citlivo najmä na rasistické narážky, ktorých je v seriáli plno. Tvorcovia sa však bránia. „Ten seriál je dosť o tom, že rasista len ťažko dodrží všetky „pozície“ svojej ideológie. Rasizmus vystavený mosteckej realite je vlastne nepraktizovateľný a nemá logiku... To je princíp a vtip seriálu,“ tvrdí P. Kolečko.
Režisér J. Prušinovský s úplnou samozrejmosťou očakával, že ľudia ho odsúdia. „Pre tie nadávky a príšerné správanie postáv zo mňa a z Petra budú rasisti,“ predpokladal. „Ale človek by si mal uvedomiť, že rozprávame príbeh o nejakých ľuďoch, z nejakého prostredia. Nie sme tie postavy, nepoužívame ich slovník, nemáme ich mentalitu. To by potom mohol niekto odsúdiť tvorcov trilerov o masových vrahoch, že chcú tiež vraždiť ľudí... Umenie môže mať tú silu, že ak chcete niečo odsúdiť, stačí to len vo svojej odhalenej hlúposti ukázať,“ dodáva Prušinovský.
Seriálové hlášky:
Žaneta (rómska upratovačka o Luďkovi): „On není rasista, on je jenom debil!“
Luděk: „Cikáni nikdy nechoděj do práce včas. Když ještě nikdo neměl hodinky, poznával se podle toho čas.“
Luděk (synovej kamarátke, ktorej z rifieľ trčí zadok): „Promiň, drahá, nezlob se, ale je ti vidět žlab!“
Luděk (Rómovi Frantovi, keď ich išla natáčať televízia): „Franto, odpovídej ty, ty vole, u tebe se předpokládá, že si retard, národ bude spokojenej!“
Ilona (o synovi): „Tonda může být buzerant... To se strašně blbě léčí. Oni píšou, že je léčí tou chemoterapií...“
Čočkin (víta Luďka v krčme): „Kde jseš vůbec? Vod tý doby, co seš nezaměstnanej, tady máš být na devátou.“
Luděk (o tom, že by sa stal smetiarom): „Oranžovej mundúr, to je stejný, vole, jako bejt regulérní cigoš.“
Luděk (opitý dával synovi rady): „Ty nesmíš zůstat blbej, s tím se strašně špatně žije, vole.“
Eda (Rómovi Frantovi): „Sedni si na roh a seď, ať nejsi vidět zvenku!“
Luděk (po tom, čo prvýkrát vybral výpalné): „Ty Romane, já jsem se naposled takhle dobre cejtil, když jsem se rozved.“