Po tom, ako ministerstvo dopravy v januári definitívne vyhlásilo, že konzorcium na čele s talianskou firmou Salini Impregilo nie je schopné dokončiť dielo včas, pokúsila sa s firmami vyrokovať odstúpenie od zmluvy. To sa kompetentným podarilo a vláda podpis dohody o ukončení spolupráce odklepla, firmám teraz hrozia pokuty.
Výstavbu Tunela Višňové požehnal poklepaním základného kameňa prieskumnej štôlne ešte Vladimír Mečiar ako premiér v máji roku 1998 a mal byť súčasťou diaľnice D1 spájajúcej východ so západom Slovenska.
Taliani sa zaviazali postaviť tunel dlhý 13,5 kilometra do decembra 2019 za 409 miliónov eur. Aj takýto gigant však začiatkom roka priznal, že má s prerazením Malej Fatry veľký problém a pýtal od štátu viac peňazí. „Zhotoviteľ stavby nie je dielo schopný dokončiť najmä z dôvodu podhodnotenej zmluvnej ceny (v čase vysúťaženia však porovnateľnej s inými ponukami), ako aj z dôvodu zlého riadenia stavby,“ píše sa v materiáli, ktorý presvedčil vládu ukončiť spoluprácu s konzorciom formou dohody.
Taliani musia stavenisko vypratať a hrozia im zmluvné pokuty za spôsobené omeškanie. Nový staviteľ tunela vzíde z verejného obstarávania. „NDS urobí všetko pre to, aby bol nový zhotoviteľ vybraný čo najskôr. Sprejazdnenie úseku predpokladáme v roku 2023,“ informovala hovorkyňa NDS.