V čisto mužskom svete námorníkov to však ako žena nemala ľahké, no zvládla aj to. Cestu k najvyššej méte na lodi si vyšliapala postupne od podpalubia až po kapitánske kormidlo.
Erika (42) študovala chov koní a jazdectvo, no v deň maturít jej volala sesternica, že má pre ňu miesto chyžnej na výletnej lodi. „Neváhala som ani chvíľu, moja dobrodružná povaha zvíťazila. Vybavila som si pas a odcestovala hneď po maturite s tým, že rok to zvládnem, zarobím si na vysokú školu a vrátim sa,“ spomína na svoje začiatky Erika.
Po pár mesiacoch ale pochopila, že práca chyžnej nie je pre ňu to pravé orechové. „S vtedajším priateľom sme nastúpili na tanker, kde som začínala ako obyčajný námorník. Natierala som, vykladala a nakladala tovar, ale už sa tu črtala perspektíva profesionálneho rastu,“ smeje sa krásna žena.
„O 4 roky som už mala spravené kapitánske skúšky. Prešla som si všetkým, čím sa na lodi prejsť dá,“ priznáva s úsmevom, dokonca si popri všetkom stihla urobiť aj vysokú školu.
Tŕnistá cesta
Kapitánske skúšky mala ako 23-ročná, čo sa podarí málokomu. „Tri roky sme prevádzkovali vlastnú kontajnerovú loď, kríza v roku 2008 si však vypýtala svoju daň, a tak som sa znova ocitla na cudzích lodiach,“ vraví Erika s tým, že doteraz prešla asi 40 rôznych lodí.
„Nákladné, kontajnerové, tankeri, rôzne veľkosti, pohony... Skúsila som asi všetko, čo bolo v tomto fachu možné,“ približuje a dodáva, že sa stále doučovala, no ako žena to mala ťažšie. „Vždy ma brali ako niekoho bez perspektívy, do koho sa neoplatí vrážať energiu, lebo aj tak raz odídem na materskú. Bol to doslova boj, aby som obhájila svoje kvality,“ opisuje pomery v mužskom svete Erika.
„Hoci som mala všetky papiere a skúsenosti, až 10 rokov ma ku kapitánstvu nechceli pustiť, bola som len kormidelníčkou,“ hovorí vytrvalá žena s tým, že vtedy dala výpoveď s podmienkou, že skúsi ešte jednu loď a bude kapitánkou, alebo to už robiť nebude. Riskovať sa oplatilo. „Dostala som pozíciu druhého kapitána a už 14 rokov robím len kapitána,“ dodáva.Svet na výletnej lodi
Po roku na výletných lodiach Erika už pracovala na pozícii prvého kapitána. „Celé roky som sa k tomu túžila dopracovať. Môj sen sa splnil do bodky,“ vraví spokojne Erika, ktorá dnes brázdi vody Rýna a riečok a kanálov západnej Európy zväčša na trase z Bazileja do Amsterdamu.
„Je to krásny život, ale zodpovednosť je obrovská. Vo svete mužov som skôr raritou. Pre mňa je vždy najdôležitejšie, aby som sa mohla spoľahnúť na svoj tím a oni na mňa. Vzájomný rešpekt a dôvera sú základom,“ zakončí uznávaná kapitánka výletnej lode.
Čo musí vedieť kapitán
- Zodpovedá za prevádzku lode.
- Ovláda manévrovanie a pilotáž.
- Zaručuje sa za bezpečnosť pasažierov a posádky.
- Dodržiava národné a medzinárodné predpisy.