Mal dostávať nesprávne informácie o rýchlosti a výške letu a snažil sa nabrať rýchlosť sklonením nosa lietadla k zemi. O tejto možnosti sme sa porozprávali so skúseným pilotom boeingov Petrom Švecom.
Čo môže spôsobovať takéto situácie ?
- Výnimočne sa vyskytuje na všetkých typoch lietadiel problém s nespoľahlivými rýchlomermi. Dá sa to zvládnuť, hoci je to veľmi náročná porucha na identifikáciu a zvládnutie. Základom je výcvik a ten je vo väčšine leteckých spoločností vyspelého sveta na veľmi vysokej úrovni. Bez absolvovania výcviku na tento prípad si neviem predstaviť kvalifikovanú reakciu.
Popri nesprávnej indikácii rýchlomerov mohol spolupôsobiť aj zásah do riadenia istým novým dizajnovým prvkom, ktorý má zabrániť pádu pri pádovej rýchlosti. Ale ešte je predčasné robiť závery. Nehoda vykazuje viacero podobných znakov s katastrofou v Indonézii v októbri, ale všetky údaje budú čoskoro mať vyšetrovatelia.
Dokáže na to pilot včas a adekvátne reagovať ?
- V prípade nespoľahlivosti rýchlomerov sa musí urobiť akási prvá pomoc. Tá spočíva v úplnom vyradení všetkých prvkov automatiky z riadenia lietadla a prechode na manuálny let. Medzitým tam mohli nastať veľmi veľké sily v riadení a nemusel byť čas na vybratie nezvyčajnej polohy lietadla, bol tam vysokohorský terén. Problém nemusel nastať hneď po vzlete, ale krátko po vzlete.
Možno práve v momente, keď zapojili autopilota alebo vleteli do oblakov. Ani po stabilizácii letu nie je ľahké letieť so všetkými vysadenými rýchlomermi. Ale tam sa evidentne nedostali. Toto všetko bude vyšetrovanie preverovať. Pre pilotov to bolo nesporne veľmi náročné. V prvom momente na zlomky sekúnd tam určite pôsobil aj moment prekvapenia. Ešte nepoznáme ich skúsenostnú úroveň, možno aj v tom mohol byť dlhodobo podceňovaný faktor. A možno to zmení letecký priemysel aj výber a prípravu pilotov.
Ale asi je čas pozrieť sa aj na rozsah automatizácie v letectve a postupné vyraďovanie pilotov z riadenia až do takej miery, že aj s tisíckami hodín náletu majú len pár desiatok hodín v ruke riadenie. Dôležitá je identifikácia skutočného problému a všetkých súvisiacich faktorov. Asi bude nutná veľmi hĺbková a komplexná analýza príčin aj skrytých spolupôsobiacich faktorov.
Ako často sa stávajú takéto situácie a aké sú následky ?
- Podľa mne dostupných informácií ide o veľmi zriedkavý jav, tak jeden prípad na milióny letov. V absolútnej väčšine prípadov sa o tom nikto ani nedozvie, cestujúci to ani nezistia. Vie to letecká spoločnosť, hlásenie dostane letecký úrad aj výrobca lietadla. Čiže skončí sa to bezpečným príletom. Občas, veľmi zriedkavo, to má devastačné účinky a obete na životoch.
Nie je možné vylúčiť hĺbkové faktory vyplývajúce z laxnejšej organizačnej kultúry. Môžu súvisieť s údržbou, výcvikom alebo s nezavedením opatrení a odporúčaní výrobcu po vlaňajšej katastrofe v Indonézii. Ak sa spoja v akomsi reťazci nešťastných reakcií, vtedy to môže mať negatívny výsledok. Na tieto veci sa vyšetrovanie určite zameria, nerobil by som predčasné závery.