Nový Čas a AUTO BILD prinášajú jednoduchý návod, ako správne zareagovať, ak ste si na čerpacej stanici zamenili pištoľ s benzínovým alebo dieselovým palivom.
Nafta namiesto benzínu
Nafta sa v nádrži s benzínom riadne nepremieša. Palivovej sústave by až tak uškodiť nemala, oveľa horšie však je, keď sa dostane do motora. Nízkotlakové systémy prípravy zmesi na jej rozprášenie nestačia, do valcov nafta prúdi v kvapalnom stave a pri spaľovaní riadne nezhorí. Nespálená nafta potom steká do olejovej vane, kde sa mieša s motorovým olejom, takže môže prísť k zlyhaniu mazania. Druhým dôsledkom môže byť vytváranie karbónových usadenín a prepálenie piestov.
Benzín namiesto nafty
Najväčšie nebezpečenstvo benzínu v naftovom motore tkvie v jeho veľmi slabých mazacích vlastnostiach, pôsobí dokonca naopak ako rozpúšťadlo. Jednotlivé časti vysokotlakovej vetvy palivového systému sú však mazané práve pretekajúcim palivom. Benzín preto spôsobí okamžité zvýšenie ich opotrebenia s tvorbou mikroskopických čiastočiek, ktoré putujú systémom a situáciu ďalej zhoršujú. V prípade, ak sa benzín dostane do motora, čakajte vážnu mechanickú poruchu.
Postup po zistení omylu
Ak spozorujete chybu po zasunutí pištole a do nádrže pretieklo len pár decilitrov nesprávneho paliva, nič vážne sa nestalo. Stačí dotankovať doplna správne palivo a všetko je vyriešené. Horšia situácia nastane, ak sa nesprávneho paliva natankuje viac. Tento stav si vyžiada servisný zásah - vypustenie a vyčistenie nádrže. Ak bude potrebné vyčistiť len nádrž, celá operácia môže trvať niekoľko desiatok minút, maximálne hodinu. S väčším zdržaním treba počítať, ak sa nesprávne palivo dostalo do palivového systému. Ešte horšie však je, ak vodič zistí zámenu paliva až potom, čo sa s autom rozbehne. V takom prípade treba okamžite vypnúť motor a volať servis.