V prípade náhleho úmrtia blízkych ľudí sú peniaze tou najposlednejšou vecou, na ktorú pozostalí myslia.
Mala to byť ich vysnívaná rodinná dovolenka v Afrike. Anton Hrnko mal pôvodne letieť s rodinou, no napokon ostal doma, aby sa postaral o 90-ročného svokra. Syn Martin, ktorý robil turistického sprievodcu po exotických destináciách, tak išiel ukázať horúci kontinent iba sestre Michale a mame Blanke. Nikto z nich sa viac živý nevráti. Zahynuli v nedeľu pri páde úplne nového Boeingu 737 Max 8 spoločnosti Ethiopian Airlines.
Všetci pozostalí po obetiach tragického osudného letu majú nárok na odškodné. Kompenzácie v prípade smrti alebo zranenia cestujúcich na palube lietadla upravuje Montrealský protokol. Podpísali ho v roku 1999 a platí v celej Európskej únii a 132 ďalších štátoch sveta vrátane Etiópie.
Podľa protokolu musia aerolínie bezodkladne vyplatiť kompenzácie za každého cestujúceho, ktorý zahynul. Vyplácajú sa do 15 dní od identifikácie obetí. Výška odškodného sa vypočítava podľa definície Medzinárodného menového fondu, aktuálne sa pohybuje okolo 150 000 eur. Anton Hrnko tak má nárok na kompenzácie približne vo výške 450 000 eur. Aerolínie navyše túto sumu nemôžu spochybniť či obmedziť.
Peniaze nemôžu zmierniť žiaľ a každý by sa ich radšej vzdal do posledného centa, ako by mal prísť o svojich milovaných. To však nie je možné. V mnohých prípadoch pozostalí žiadajú vyššie sumy. V tom prípade o tom rozhoduje súd.
Ak sa preukáže zavinenie aerolínií, súd môže priklepnúť pozostalým aj omnoho vyššie odškodné. Ak sa preukáže vina niekoho iného, napríklad výrobcu, potom aerolínie nie sú povinné platiť nič nad rámec spomínaných 150 000 eur a odškodné treba žiadať od vinníka. Ide však o zdĺhavý proces, ktorý sa väčšinou vlečie roky.