Aj preto sú mnohí cestní dopravcovia znepokojení súčasnou neistotou. Za najpravdepodobnejší scenár po brexite pritom považujú nariadenie Európskeho parlamentu a Rady o spoločných pravidlách na zabezpečenie základnej prepojenosti v cestnej nákladnej doprave.
V súčasnosti ešte nie je isté, ako bude vyzerať doprava medzi členskými krajinami Únie a Britániou. "Dopravcovia majú obchodné zmluvy aj v rámci Spojeného kráľovstva, pričom uskutočňujú prepravy medzi EÚ a Britániou. Pochopiteľne, že pociťujú znepokojenie, a najmä tí, ktorých sa to najviac dotýka," uviedla pre TASR hovorkyňa Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Martina Baumann.
V prípade tzv. tvrdého brexitu by bol podľa združenia problém s prepravnými povoleniami. Ak nedôjde k ratifikácii dohody o vystúpení Británie z EÚ, cestná nákladná doprava medzi Úniou a Spojeným kráľovstvom sa obmedzí na Multilaterálny systém kvót Európskej konferencie ministrov dopravy (CEMT). "Keďže tento je však limitovaný kvótami pre jednotlivé členské štáty EÚ, môže to znamenať zníženie počtu prepráv medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom," dodala Baumann.
V súvislosti s brexitom preto združenie už niekoľko mesiacov intenzívne komunikuje s rezortom dopravy aj ministerstvom zahraničia o konkrétnych ustanoveniach k návrhu nariadenia o spoločných pravidlách na zabezpečenie základnej cestnej prepojenosti v cestnej nákladnej doprave.
Jeho cieľom je prijatie dočasných a časovo obmedzených krízových opatrení na zmiernenie negatívnych vplyvov vystúpenia Spojeného kráľovstva z EÚ bez dohody. "Nariadenie predpokladá liberalizáciu bilaterálnych a treťoštátnych prepráv. To znamená, že slovenskí dopravcovia, ale aj dopravcovia z Veľkej Británie a Severného Írska by mohli tieto prepravy vykonávať bez akéhokoľvek povolenia príslušných orgánov," opísala hovorkyňa.
Prijatie tohto nariadenia podporuje aj ministerstvo dopravy. "SR spolu s ďalšími štátmi presadzovala doplnenie autobusovej dopravy do textu tohto nariadenia, čo sa podarilo. Členské štáty sa snažia prostredníctvom tohto nariadenia zabezpečiť podmienky, ktoré budú čo najviac kopírovať súčasný stav," skonštatoval pre TASR rezort dopravy. Nariadenie by sa malo začať uplatňovať v deň vystúpenia Británie z EÚ bez dohody, či už to bude 29. marca 2019 alebo neskôr.