Prvé tri týždne uzávierok potvrdili, že vďaka novým BUS pruhom na Gagarinovej sa MHD stala najrýchlejším spôsobom prepravy v špičke. Ak využívate linky 201, 202, 212, 75 a x72, nezabudnite si od apríla označiť lístok alebo kúpiť električenku. Uvedené spoje sú zadarmo len do konca marca. Nový Čas zisťoval, či sa uvažuje o predĺžení tejto výhody. V smere z mesta sa na Gagarinovej rýchlosť MHD strojnásobila a počet cestujúcich vzrástol o 37 %.
„Čas jazdy medzi zastávkami Hraničná a Cintorín Vrakuňa sa skrátil z 31 minút na 10,5 minúty. Smerom do mesta v rannej špičke zostala rýchlosť MHD približne rovnaká, na úrovni 10 minút,“ prezradil hovorca magistrátu Peter Bubla a dodal: „Počet prepravených pasažierov v rannej špičke vzrástol v priemere zo 4 971 cestujúcich na 6 020.“ Podľa neho hlavnou výhodou MHD v čase rozsiahlych dopravných uzáver je rýchlosť dopravy. „Nepredpokladáme, že dôvodom využívania MHD v tomto čase je to, že je zadarmo,“ dodal Bubla.
Aké sú očakávania DPB
Bezplatnú dopravu na vybraných linkách hradí do konca marca magistrát. „DPB má predbežne vyčíslené náklady, ktoré zverejní po ukončení bezplatnej dopravy,“ povedala hovorkyňa dopravného podniku Adriana Volfová. Podľa nej po vzniku BUS pruhov sa záujem cestujúcich o využívanie MHD zvýšil.
„V uplynulých dňoch sa v rannej a poobedňajšej dopravnej špičke dopyt cestujúcich na Gagarinovej ulici približuje k maximálnej poskytovanej kapacite cestujúcich. Podnik vyťaženosť liniek stále sleduje a v prípade potreby je pripravený kapacitu spojov navýšiť. Po ukončení bezplatnej dopravy neočakáva úbytok pasažierov,“ uzavrela hovorkyňa.
Developer HB Reavis Slovakia sa jasne nevyjadril, či by bol ochotný financovať ďalšie mesiace MHD zadarmo. „Všetky naše kroky pri obnove dopravnej a technickej infraštruktúry na Nových Nivách sú realizované v spolupráci s magistrátom a ďalšími zúčastnenými stranami a v rámci našich kompetencií sme vždy nápomocní,“ povedala Country PR & Marketing Manager Martina Jamrichová.
Počet pasažierov v rannej špičke
(Gagarinova ulica)
Celkový denný nárast stúpol zo 4 971 na 6 020 cestujúcich.
Linka č. 75 - nemajú relevantné údaje (staršie vozidlá nie sú vybavené automatickým počítaním cestujúcich).
Linky 201, 202 - počet cestujúcich stúpol z 2 569 na 3 524.
Chcete jazdiť zadarmo?
Filip (17), študent: ÁNO
Lenka (30), s dcérkou Viki, na materskej: ÁNO
Veľmi to pomáha, v Bratislave je citeľne menej áut.
Lukáš (21) a Natália (19), kuchár a skladníčka: ÁNO
Doprava zadarmo by mohla byť stále, lebo inak pôjdu ľudia autom.
Dagmar (24), účtovníčka: ÁNO
Úlohu zohráva aj počasie
Ján Bázovský, dopravný analytik
Ešte je to veľmi krátky čas, aby sa hodnotilo, či ˇudia naozaj cestujú MHD,lebo je to rýchlejšie, alebo preto, lebo je zadarmo. Úlohu zohrávajú aj poveternostné podmienky.