Slováci ho vnímali ako kandidáta strany Smer-SD, preto sa zároveň mohol opierať o hlasy najsilnejšej politickej strany na Slovensku. Pre TASR to uviedol šéf agentúry Focus Martin Slosiarik.
"Z môjho pohľadu si voliči so Šefčovičom nevedeli spojiť domácu politiku. Predsa len, je to človek, ktorý väčšinu svojho profesionálneho života strávil mimo Slovenska, primárne v európskych štruktúrach. Svojou identitou je skôr kozmopolitný človek. Mám preto pocit, že sa trocha ťažšie hľadal. A v podstate sa ani úplne nenašiel v predvolebnej kampani tak, aby ho jeho voliči vnímali v autentických témach," mieni Slosiarik.
Za úspechom Zuzany Čaputovej vidí Slosiarik to, že vo verejných diskusiách bola autentická. "Tá dynamika nastala po tom, čo ju ľudia zažili v diskusiách. V nich ukázala, že vie zreteľne formulovať svoje názory. Ľudia jej uverili. Uverili v to, čo verí. V Zuzane Čaputovej si projektovali zmenu," povedal sociológ s tým, že podľa jeho názoru je zrejmé, že voliči Čaputovej chcú zmenu pomerov na Slovensku.
Preferencie Čaputovej sa začali postupne nabaľovať. Významným v predvolebnom čase bol podľa Slosiarika krok Roberta Mistríka, ktorý sa rozhodol vzdať sa kandidatúry v jej prospech. "Tam došlo takmer k zdvojnásobeniu jej preferencií v priebehu dvoch, troch dní, keď sa výrazne odpútala od Maroša Šefčoviča," pripomenul.
Šefčovičovi sa podľa Slosiarika sčasti podarilo získať v druhom kole volieb hlasy voličov Štefana Harabina či Mariana Kotlebu. "Toto sa podarilo len čiastočne. Jednoducho ten prírastok v jeho hlasoch, či už v absolútnom, alebo relatívnom vyjadrení, v druhom kole ukazuje, že naozaj aj výrazná časť antisystémových voličov ostala doma. Zdá sa, že ich druhé kolo neprilákalo," uzavrel.