Vyjadrila sa tak po minulomesačnej tragickej havárii svojho lietadla v Etiópii, pri ktorej zahynulo všetkých 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov. Informovala o tom tlačová agentúra AFP - podľa nej senzor zaznamenávajúci výšku lietadla začal krátko po štarte vysielať chybné údaje.
Vyhlásenie spoločnosti nasledovalo len niekoľko hodín po tom, čo etiópski vyšetrovatelia v správe s predbežnými závermi uviedli, že piloti osudného Boeingu 737 MAX 8 pred zrútením do poľa 10. marca opakovane vykonali postupy odporúčané spoločnosťou Boeing, keď sa snažili stroj ovládnuť a havárii zabrániť.
"Pozorne preskúmame... predbežnú správu a podnikneme úplne všetky dodatočné kroky potrebné na zvýšenie bezpečnosti našich lietadiel," napísal vo vyhlásení šéf oddelenia Boeingu pre komerčné lietadlá Kevin McAllister.
Predbežné zistenia etiópskych vyšetrovateľov spôsobili ešte väčší tlak na amerického giganta leteckého priemyslu, ktorý sa snaží obnoviť dôveru klientov a preukázať letovú spôsobilosť svojich strojov, ktoré sa zrútili dvakrát za necelých päť mesiacov. Spoločnosť Boeing tvrdí, že v nasledujúcich týždňoch plánuje do lietadiel typu Boeing 737 MAX 8 nainštalovať vylepšený softvér pre automatický systém, ktorého úlohou je zabrániť strate vztlaku. Americké regulačné úrady tento týždeň požadovali ďalšie zlepšenia navrhovaného riešenia, až potom budú stroje posudzovať.
Etiópske vyšetrovanie podľa dostupných informácií potvrdilo podozrenia týkajúce sa elektronického systému stabilizácie lietadiel, známeho ako MCAS. Podobné závery sú aj z havárie Boeingu 737 MAX 8 indonézskej spoločnosti Lion Air z vlaňajšieho októbra, keď pri páde do Jávskeho mora zahynulo všetkých 189 ľudí na palube. Celá správa etiópskeho vyšetrovania nebola zverejnená, ale podľa jej náčrtu, ktorý mala možnosť vidieť agentúra AFP, senzor zaznamenávajúci výšku lietadla začal krátko po štarte vysielať chybné údaje, čo spôsobilo zapnutie systému autopilota a ten tlačil nos lietadla dolu.
Posádka havarovaného lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines vykonala počas letu 10. marca všetky potrebné postupy, avšak napriek tomu nedokázala lietadlo ovládať, uvádza sa v predbežných záveroch vyšetrovania zverejnených vo štvrtok.
Etiópska ministerka dopravy Dagmawit Mogesová sa na tlačovej konferencii odvolávala na údaje z tzv. čiernych skriniek lietadla. Z vyšetrovania vyplýva, že lietadlo samovoľne prešlo do strmhlavého letu. V predbežnej správe sa uvádza, že Boeing by mal preveriť systém ovládania letu a rovnako by ho mali skontrolovať i letecké úrady ešte predtým, ako sa lietadlo uvedie do prevádzky.
Riaditeľ spoločnosti Ethiopian Airlines Tewolde GebreMariam vyhlásil, že je hrdý na to, že piloti sa do poslednej chvíle usilovali pádu lietadla zabrániť. "Sme veľmi hrdí na našich pilotov, že dodržali pokyny výrobcu (platné) pre stav núdze, ako aj na vysokú úroveň ich profesionálnych výkonov v takej extrémne ťažkej situácii," povedal GebreMariam a znova vyjadril sústrasť rodinám obetí.