Príčinou boli poruchy, nedostatok hnacích koľajových vozidiel (HKV) či personálne dôvody. Ako národný osobný vlakový dopravca v utorok informoval, v uvedenom období vypravil 90-tisíc vlakov. "Mesiac marec je u nás práve v procese vyjasňovania príčin meškaní a odrieknutí medzi ZSSK, Železnicami Slovenskej republiky a Ministerstvom dopravy a výstavby SR. Predpokladáme, že si politici prispôsobili metodiku tak, aby sme v ich očiach vyzerali horšie," uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč v reakcii na informácie hnutia OĽaNO.
Expert OĽaNO na dopravu Jiří Kubáček v pondelok informoval, že počet odrieknutých, alebo zmeškaných vlakov nad tridsať minút z viny dopravcu sa z roka na rok zvyšuje. Pokiaľ v roku 2013 to boli necelé tri vlaky denne, v roku 2017 ich počet vzrástol na štyri a pol a za prvé tri mesiace tohto roku dosiahol osem a pol vlaku. Kvalitatívne štandardy spoľahlivosti, dohovorené pre rok 2019 medzi ministerstvom dopravy a ZSSK podľa OĽaNO určujú maximálny počet vlakov zmeškaných nad tridsať minút alebo úplne odrieknutých z viny dopravcu na 875. Už za tri mesiace tohto roku bolo takých vlakov 744. Príčinami sú podľa hnutia zlá údržba vlakov a koľajníc.
ZSSK tvrdí, že na zanedbanú infraštruktúru pravidelne upozorňuje. "Vieme, že pri prestavbe a oprave tratí ide o veľké finančné čiastky, o ktorých sa rozhoduje v rámci politického procesu. My sa staráme o vozidlový park a pre najbližšej tri roky sme zabezpečili jeho bezprecedentnú obnovu v hodnote stoviek miliónov. Budeme šťastní, keď sa niečo podobné podarí aj na strane infraštruktúry," uviedol Kováč.
K začiatku marca 2019 bolo podľa OĽaNO odstavených vyše 18 % z evidenčného stavu vozidiel v kategórii rušňov, motorových jednotiek či motorových a prívesných vozov (120 zo 661). V tom istom čase stálo aj 16 % osobných vozňov (140 z 876), pričom problémy majú aj eurofondové motorové vlaky radu 861 a nedávno modernizované rušne 757 (tzv. okuliarniky).
"Počet prevádzkyschopných motorových vlakov radu 861 zo ŽOS Vrútky presiahol dvadsať naposledy koncom decembra 2018, odvtedy kolíše medzi 17 - 19, teda niečo nad polovicou evidenčného stavu 32 kusov. V kategórii modernizovaných rušňov radu 757 je situácia ešte horšia, keďže z 25 vyrobených kusov ich od začiatku roku po väčšinu času jazdilo len desať, jedenásť kusov,“ upozornilo OĽaNO. Počet pojazdných strojov tohto typu podľa hnutia stúpol na trinásť na niekoľko dní koncom januára a začiatkom februára.
ZSSK priznáva problémy s hnacími koľajovými vozidlami sérií 861 a 757 a ubezpečuje, že ich intenzívne rieši. Prezentované kategorické tvrdenia hnutia OĽaNO však podľa dopravcu nie sú pravdivé. "Aj v pondelok 8. apríla bolo nasadených v prevádzke 21 kusov HKV 861, podobne tomu tak bolo počas niektorých dní v marci. Nepravdivé je aj tvrdenie o HKV 757, rovnako v pondelok ich jazdilo 15 kusov," dopĺňa železničná spoločnosť.
"Je nutné uviesť, že hnacie koľajové vozidlá sú technické zariadenia, a aj keď nie sú v poruche či po nehode, sú potrebné technologické časy na bežnú periodickú údržbu, ošetrenie a čistenie," upozornil Kováč. "Vozidlový park ZSSK je pristarý. Aj preto sme posledné tri roky úspešne pripravovali jeho veľkú obnovu, tá sa začne už tento rok a bude trvať nasledujúce tri roky. Svojím rozsahom bude bezprecedentná a vďaka nej budeme môcť vyradiť najporuchovejšie a najstaršie vozidlá," dodal Kováč.