Nový Čas a motoristický magazín AUTO BILD vám poradia, ako by ste letné plášte mali správne používať.
1. Čo ak si nechám zimné gumy?
Snaha motoristov dojazdiť staré zimné pneumatiky v letnom období nie je ideálny nápad. Podľa výpočtov autoklubu ÚAMK sa môže zvýšiť spotreba auta až o 10 %, čo ročne znamená vyššie náklady až o stovky eur. Zimné gumy majú pri vyšších teplotách tiež dlhšiu brzdnú dráhu. V teste ÚAMK sa ukázalo, že pri brzdení z rýchlosti 80 km/h je brzdná dráha auta na zimných plášťoch o 6,4 m dlhšia ako na letných gumách.
2. Kedy treba pneumatiky prezúvať?
Letné plášte majú ideálne trakčné schopnosti pri teplotách vyšších ako 7 ˚C, pretože sú na rozdiel od zimných gúm vyrobené z tvrdších zmesí. S nahadzovaním letných gúm sa však netreba ponáhľať, keď teplota napríklad vo februári vyskočí výnimočne vyššie. Ideálny čas na prezutie je v apríli, keď už nehrozia ranné mrazy alebo nečakané sneženie.
3. Sú moje plášte stále dobré?
Slovenská legislatíva predpisuje minimálnu hĺbku dezénu letných pneumatík na 1,6 milimetra. Mnoho testov však ukázalo, že takto hlboký dezén je v bežnej premávke na hrane bezpečnosti. V prvom rade sa zhoršuje odvádzanie vody, čo na mokrej vozovke znamená väčšiu náchylnosť k šmyku. Odporúčame preto minimálne dvojmilimetrovú hĺbku dezénu.
4. Čo treba pri gumách vždy sledovať?
Motoristi zvyknú zabudnúť na kľúčovú záležitosť pri pneu. Hovoríme o správnom nahustení. Ak máte plášť menej nafúkaný, opotrebúvajú sa okraje behúňa. Už o 20 % nižší tlak znamená o 20 % kratšiu životnosť gumy. Dlhodobým podhustením o 0,5 baru tak prídete až o 8 000 km. Nižší tlak zvyšuje valivý odpor gumy a teda i spotrebu. Závažnejšie však je, že podhustené gumy podstatne znižujú stabilitu vozidla.
5. Môžem použiť aj staré pneumatiky?
Staré letné gumy nie sú pre auto vhodné. Z testov rakúskeho auto-moto klubu ÖAMTC vyplynulo, že už 6-ročné plášte, hoci sú málo jazdené a vizuálne vyzerajú takmer ako nové, sú menej bezpečné. Pozrite si pri kúpe plášťov číslo DOT (1610), ktoré hovorí o tom, kedy bola guma vyrobená. V tomto prípade v 16. týždni roku v 2010, teda ide o starú pneumatiku.
6. Ktoré letné plášte si mám kúpiť?
Ponuka letných plášťov je bohatá, odporúčame preto porovnávať ceny u viacerých predajcov. Na súprave pneumatík môžete ušetriť aj desiatky eur. V každej lepšej predajni je navyše možný aj nákup na splátky. Najvýhodnejšie ponuky nájdete s najväčšou pravdepodobnosťou na internete. Nekupujte gumy, ktoré v testoch autoklubov prepadli.
7. Ako mám pneumatiky uskladniť?
Plášte, ktoré nie sú na diskoch, položte nastojato a približne raz mesačne ich jemne pootočte. Ak máte demontované gumy na diskoch, zaveste ich na háky, druhou možnosťou je položiť ich na seba naležato. Pneumatiky označte, aby ste ich neskôr mohli namontovať na to isté koleso, na ktorom bolo jazdené.
Viac v AutoBilde
Ďalšie zaujímavé témy, ako napríklad exkluzívna prvá jazda s novými hybridnými SUV z dielne Subaru, ktoré sme vyskúšali ako prví v Európe, alebo porovnávací test dvoch trabantov, ktorý ukazuje, ako veľmi sa tieto socialistické autá od seba mohli líšiť, prináša len nové vydanie motoristického magazínu AUTO BILD. Aké pneumatiky kúpiť? Nový AUTO BILD prináša aj najväčší test 53 letných plášťov, v ktorom sa ukázali obrovské rozdiely v brzdnej dráhe.